Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. I OSK 999/22

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Iwona Bogucka (spr.) Sędzia NSA Zygmunt Zgierski po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. sp. z o.o. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lutego 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1858/21 w sprawie ze skargi G. sp. z o.o. z siedzibą w L. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z dnia 19 października 2021 r. nr BNFiWM.45.8.2021 w przedmiocie ustalenia szczegółowego sposobu postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzeniania się bakterii oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 lutego 2022 r., sygn. akt IV SA/Wa 1858/21 oddalił skargę G. sp. z o.o. z siedzibą w L. (dalej: spółka) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z 19 października 2021 r. nr BNFiWM.45.8.2021 utrzymującą w mocy decyzję Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa z 30 kwietnia 2021 r. nr WNF.7140.9.2021 w przedmiocie ustalenia szczegółowego sposobu postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzeniania się bakterii.

Skargę kasacyjną od wyroku wniosła spółka, zaskarżając wyrok w całości i wnosząc alternatywnie o jego uchylenie i rozpoznanie sprawy lub o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy Sądowi I instancji do ponownego rozpoznania, a także o zasądzenie zawrotu kosztów postępowania. Spółka zrzekła się przeprowadzenia rozprawy.

Sądowi I instancji zarzucono:

1. naruszenie przepisów postępowania, które miało istotny wpływ na wynik sprawy, a mianowicie:

a) art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2023 r., poz. 259, dalej: p.p.s.a.) w zw. z art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (Dz.U. z 2021 r., poz. 147; dalej: ustawa o PIORiN) w związku z pkt 3 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 kwietnia 2020 r. w sprawie wykazu krajowych laboratoriów referencyjnych przeprowadzających badania na potrzeby zadań wykonywanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa (Dz.U. z 2020 r., poz. 618; dalej: Rozporządzenie w/s. laboratoriów) w związku z art. 1, art. 77 § 1 i art. 80 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775, dalej: k.p.a.) przejawiające się w tym, że Sąd w wyniku nieprawidłowego dokonania kontroli legalności działania organów administracji publicznej oddalił skargę, mimo iż w postępowaniu administracyjnym doszło do naruszenia przepisów postępowania mogącego mieć istotny wpływ na wynik sprawy, polegającego na tym, że organy obu instancji oparły całe postępowanie dowodowe na badaniach, które nie mogą stanowić dowodu w niniejszej sprawie, ponieważ zostały przeprowadzone przez Oddział Centralnego Laboratorium w Bolesławcu, który nie miał do tego kompetencji, ponieważ nie został wymieniony w powyższym rozporządzeniu jako laboratorium, które może przeprowadzać badania na potrzeby zadań wykonywanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa, zgodnie z tym rozporządzeniem jedynym podmiotem posiadającym do tego niezbędne kompetencje jest Centralnemu Laboratorium Głównego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa w Toruniu;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00