Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 16 maja 2023 r., sygn. I OSK 1086/22

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Karol Kiczka Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk (spr.) Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik po rozpoznaniu w dniu 16 maja 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 31 marca 2022 r., sygn. akt II SA/OI 125/22 w sprawie ze skargi H. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] grudnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 31 marca 2022 r. sygn. akt II SA/Ol 125/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej również: Sąd I instancji) w sprawie ze skargi H. W. (dalej również: Skarżąca) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie (dalej również: Kolegium) z 13 grudnia 2021 r. nr SKO.82.1374.2021 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego, w punkcie pierwszym uchylił zaskarżoną decyzję w części dotyczącej punktu 1) w zakresie określenia daty początkowej przyznania świadczenia tj. "od dnia 1 października 2021 r.". W punkcie drugim natomiast Sąd I instancji zasądził od Kolegium na rzecz Skarżącej kwotę 480 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 16 lipca 2021 r. Skarżąca reprezentowana przez pełnomocnika złożyła do Wójta Gminy [...] (dalej również: Wójt/organ I instancji) wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością sprawowania opieki nad matką S. W.

Decyzją z 13 sierpnia 2021 r. Wójt odmówił Skarżącej przyznania wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad matką. Organ I instancji powołał podstawę prawną i faktyczną rozstrzygnięcia, wskazując, iż przyczyną odmowy przyznania zainteresowanej wnioskowanego świadczenia jest zaistnienie negatywnej przesłanki ustawowej określonej art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 111 ze zm. – dalej w skrócie: "u.ś.r."). Zgodnie z treścią tego przepisu świadczenie pielęgnacyjne przysługuje jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała nie później niż do ukończenia 18 roku życia lub w trakcie nauki w szkole lub szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia. Z orzeczenia Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności w S. znajdującego się w aktach sprawy nie wynika, że niepełnosprawność S. W. powstała przed 18 rokiem życia lub przed 25 rokiem życia w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej (daty powstania niepełnosprawności nie da się ustalić, a ustalony stopień niepełnosprawności istnieje od 11 marca 2011 r., tj. w istocie od 70 roku życia). Dodatkowo wskazano, że Skarżąca posiada ustalone prawo do specjalnego zasiłku opiekuńczego w związku z opieką nad matką S. W. na okres od dnia 1 listopada 2020 r. do 31 października 2021 r. Na tej podstawie organ I instancji odmówił stronie przyznania wnioskowanego świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00