Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2023 r., sygn. III OSK 2878/22

Administracyjne postępowanie

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Beata Jezielska (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Rafał Kopania po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 26 lipca 2022 r. sygn. akt II SA/Wr 201/21 w sprawie ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "P." z/s w L. na uchwałę Rady Miejskiej w L. z dnia 2 lutego 2021 r. Nr XXIII/166/21 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych na terenie Gminy Miejskiej L., na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od Spółdzielni Mieszkaniowej "P." z/s w L. na rzecz Gminy Miejskiej L. kwotę 390 (trzysta dziewięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 26 lipca 2022 r. (sygn. akt II SA/Wr 201/21) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Spółdzielni Mieszkaniowej "P." z/s w L. na uchwałę Rady Miejskiej w L. z 2 lutego 2021 r. Nr XXIII/166/21 w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie postanowienia o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, położonych na terenie Gminy Miejskiej w L., na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, na podstawie art. 147 §1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r., poz. 329 ze zm., dalej jako: p.p.s.a.), stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości oraz zasądził od Gminy Miejskiej L. na rzecz strony skarżącej kwotę 300 zł tytułem zwrotu kosztów postepowania.

W uzasadnieniu wyroku podniesiono, że skarżąca Spółdzielnia zarzuciła uchwale sprzeczność z art. 5 ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 6c ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. 2020 r., poz. 1439, dalej jako: u.c.p.g.). Skarżąca wskazała, że art. 5 ust. 1 pkt 5 u.c.p.g. nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek stosowania regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminach w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi. Skoro zaś organ wyłączył z gminnego systemu gospodarki odpadami nieruchomości w całości stanowiące nieruchomości niezamieszkałe, to powinien w Regulaminie wyłączyć obowiązek stosowania jego norm w zakresie częstotliwości odbioru odpadów, minimalnej pojemności pojemników oraz ilość odpadów wytwarzanych przy różnych rodzajach działalności, bądź w odpowiedni sposób je zmienić, tak aby dawały one możliwość swobodnego kształtowania warunków umów łączących właściciela nieruchomości z operatorem świadczącym usługi odbioru odpadów. Zatem Spółdzielnia - jako właściciel takiej nieruchomości - powinna mieć możliwość ukształtowania usługi odbioru i przekazania do zagospodarowania odpadów komunalnych na zasadach wolnorynkowych ustalonych z wybranym przez siebie operatorem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00