Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 1 czerwca 2023 r., sygn. I OSK 1377/22

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rudnicka Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk (spr.) Sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 1 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 23 marca 2022 r., sygn. akt II SA/GI 1583/21 w sprawie ze skargi T. S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] września 2021 r nr [...] w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie sprostowania błędu w ustaleniu wysokości świadczeń rodzinnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 23 marca 2022 r. sygn. akt II SA/GI 1583/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (dalej: Sąd Wojewódzki/Sąd I instancji) oddalił skargę T. S. (dalej: Skarżący) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w C. (dalej: Kolegium) z 27 września 2021 r. nr SKO.4106.905.2021 w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania w sprawie sprostowania błędu w ustaleniu wysokości świadczeń rodzinnych.

Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Prezydent Miasta C. (dalej: Prezydent) postanowieniem z 9 sierpnia 2021 r., nr DS0.025.39.2019.10.MS, działając na podstawie art. 61 a § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zm., dalej: "k.p.a."), po rozpatrzeniu wniosku Skarżącego, odmówił wszczęcia postępowania w sprawie sprostowania błędu w ustaleniu wysokości świadczeń rodzinnych, poprzez ich wyrównanie stanowiące różnicę między kwotą świadczenia pielęgnacyjnego, a kwotą specjalnego zasiłku opiekuńczego, otrzymywanego przez Skarżącego z tytułu sprawowania opieki nad matką.

W uzasadnieniu organ podał m.in., że Skarżący powołał się na art. 31 oraz art. 27 ust. 5 w zw. z art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (obecnie t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 615 ze zm., dalej "u.ś.r."). Zdaniem organu, podana podstawa prawna, tj. art. 31 u.ś.r., jest całkowicie chybiona i przepis ten nie może stanowić samodzielnej podstawy do sprostowania decyzji administracyjnej, a zmiana decyzji może nastąpić wyłącznie wtedy, kiedy decyzja zostanie wzruszona w nadzwyczajnym trybie wynikającym z przepisów k.p.a., np. zmiany decyzji lub wznowienia postępowania. Postępowania w sprawie wznowienia postępowań dotyczących przyznania specjalnego zasiłku opiekuńczego zostały prawomocnie zakończone i wnioski w tamtych sprawach okazały się nieuzasadnione.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00