Wyrok NSA z dnia 26 maja 2023 r., sygn. III OSK 4224/21
Dostęp do informacji publicznej; Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Wojciech Jakimowicz (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Maciej Kobak Protokolant: asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 6 grudnia 2019 r., sygn. akt: IV SAB/Wr 212/19 w sprawie ze skargi P.P. na bezczynność Dyrektora Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w C. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu; 2. zasądza od Dyrektora Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w C. na rzecz P.P. kwotę 560 (pięćset sześćdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 6 grudnia 2019 r., sygn. akt: IV SAB/Wr 212/19 oddalił skargę P.P. na bezczynność Dyrektora Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w C. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Wnioskiem z dnia 8 sierpnia 2019 r. skarżący zwrócił się do organu o udostępnienie informacji publicznej stanowiącej odpowiedź na pytanie, kto z imienia i nazwiska prowadzi profil Facebook Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w C., ze wskazaniem funkcji i stanowiska tej osoby.
W odpowiedzi z dnia 20 sierpnia 2019 r. na powyższy wniosek organ wskazał, że żądana informacja nie ma charakteru informacji publicznej, bowiem nie mieści się w zakresie definicji z art. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Skarżący pismem z dnia 31 sierpnia 2019 r. wezwał organ do wykonania wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 8 sierpnia 2019 r. i podkreślił, że informacja o oficjalnych profilach mediów społecznościowych gminnych jednostek organizacyjnych niewątpliwie stanowi informację publiczną. Profile te obsługiwane są przez osoby opłacane ze środków publicznych. Skarżący zauważył, że na podstawie art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji powinien zrealizować wniosek w ustawowym terminie, a brak działania z jego strony może prowadzić do bezczynności.