Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2023 r., sygn. I OSK 101/21
W świetle art. 28 ust. 1 ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych, w przypadku niezgodnego z ustawą wyłączenia gruntów z produkcji leśnej, organ administracyjny jest zobowiązany do nałożenia opłaty w wysokości dwukrotnej należności, działając w ramach związanych kompetencji. Obowiązek organu ma charakter obligatoryjny i nie dopuszcza możliwości odstępstwa od wymierzenia opłaty w określonych w ustawie sytuacjach, co podkreśla zasadę ścisłego przestrzegania prawa w kontekście ochrony gruntów leśnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Piotr Niczyporuk Sędziowie: Sędzia NSA Karol Kiczka (spr.) Sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska Protokolant: Starszy asystent sędziego Artur Dral po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 maja 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 724/19 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 10 stycznia 2019 r. nr ES.224.247.2017.AK w przedmiocie Nałożenia opłaty z tytułu wyłączenia gruntu leśnego z produkcji leśnej niezgodnie z przepisami prawa oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 maja 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 724/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] na decyzję Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 10 stycznia 2019 r. nr ES.224.247.2017.AK w przedmiocie nałożenia opłaty z tytułu wyłączenia gruntu leśnego z produkcji leśnej niezgodnie z przepisami prawa.
Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Zaskarżoną do Sądu decyzją Dyrektor Generalny Lasów Państwowych utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu (Dyrektorem RDLP) z dnia 30 czerwca 2017 r., nakładającą z urzędu na [...] opłatę w wysokości 18.786,80 zł z tytułu wyłączenia z produkcji leśnej, niezgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych, gruntów leśnych o pow. 0,0829 ha, położnych w część działki nr [...] w obrębie ew. [...] – [...], w gminie [...], w powiecie włoszczowskim, pod składowisko ziemi. Organ wskazał, iż z analizy dokumentacji: wyciąg z ortofotomapy, protokół oględzin z dnia 26 maja 2017 r. przeprowadzony przy udziale właściciela działki będącego sprawcą wyłączenia (podczas, którego dokonano pomiaru geodezyjnego GPS z anteną) wynika, że faktycznego wyłączenia gruntu z produkcji leśnej o pow. 0,0829 ha dokonano w 2015 r. Wskazał, iż przedmiotowy teren w dniu wyłączenia z produkcji leśnej tj. w roku 2015 r. pod nasyp ziemi, stanowi grunt leśny służący celom gospodarki leśnej. Wskazywany przez Skarżącego fakt rozpoczęcia przez niego działań przywrócenia przedmiotowego terenu do gospodarki leśnej w roku 2017 stanowi jedynie formę naprawczą, nie zmienia to jednak faktu, że [...] dokonał wyłączenia gruntu leśnego niezgodnie z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.