Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 lipca 2023 r., sygn. III OSK 673/22

Oświata

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. B. i G. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 października 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 687/21 w sprawie ze skargi S. B. i G. S. na decyzję Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w Szczecinie z dnia 25 marca 2021 r. nr WWEAS.542.40.2020/2021.MZ/KP w przedmiocie zezwolenia na założenie przedszkola publicznego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 14 października 2021 r. sygn. akt II SA/Sz 687/21, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił skargę S. B. i G. S. na decyzję Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w Szczecinie z 25 marca 2021 r. nr WWEAS.542.40.2020/2021.MZ/KP w przedmiocie zezwolenia na założenie przedszkola publicznego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że przedmiotem postępowania była decyzja odmawiająca wydania zezwolenia na utworzenie prowadzonego przez skarżących przedszkola publicznego "[...]" w S., wydana na podstawie art. 88 ust. 4 pkt 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2020 r. poz. 910). Sąd podzielił stanowisko organu, że zaistniały przesłanki do odmowy udzielenia zezwolenia na założenie przez skarżących przedszkola, z powodu uznania, że budynek, w którym ma być prowadzone przedszkole publiczne, jak i jego otoczenie nie spełniają niezbędnych wymogów higieniczno-sanitarnych stawianych dla tego typu działalności. Podstawą takiego stanowiska była opinia sanitarna Państwowej Inspekcji Sanitarnej z 28 listopada 2019 r., w treści której wskazano na stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości dotyczące ochrony bezpieczeństwa i zdrowia dzieci w lokalu przy ul. [...] w S. wraz z jego najbliższym otoczeniem. Zdaniem Sądu organy podejmując decyzję w sprawie nie mogły zignorować ww. stanowiska i prawidłowo uwzględniły opinię sanitarną. Sąd pierwszej instancji wskazał, że obiekt, w którym skarżący zamierzają zlokalizować przedszkole (wielobranżowe centrum handlowe) jest obiektem ogólnodostępnym, do którego wejście i wyjście odbywa się bezpośrednio z drogi publicznej (od frontu) o dużym natężeniu ruchu bezpośrednio przy zatoce autobusowej, w sąsiedztwie przystanku autobusowego. Powołując się na § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 ze zm.) Sąd wskazał, że z treści opinii wynika, że nie został zapewniony rozdział ciągów komunikacyjnych do pomieszczeń przedszkola od ciągów komunikacyjnych do pomieszczeń usługowych. W trakcie czynności kontrolnych stwierdzono również brak zapewnienia ogrodzonego placu zabaw, przeznaczonego dla dzieci w wieku przedszkolnym, pomimo uprzedniej akceptacji rozwiązania polegającego na korzystaniu przez dzieci z placu zabaw w parku miejskim. W takim stanie rzeczy, zdaniem Sądu organ prawidłowo przeprowadził postępowanie i zbadał wszystkie aspekty sprawy, co znalazło wyraz w uzasadnieniu wydanej decyzji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00