Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 września 2023 r., sygn. III OSK 696/22

Referenda

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie: Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 5 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych: Komisarza Wyborczego w Z. oraz Prokuratora Regionalnego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 4 listopada 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 503/21 w sprawie ze skargi A. J., M. M., M. K., J. O., B. K., E. W., T. H., K. K., E. B., R. T., M. J., M. K., M. L., B. J., M. W. na postanowienie Komisarza Wyborczego w Z. z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Rady Powiatu w H. przed upływem kadencji oddala skargi kasacyjne.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 4 listopada 2021 r. sygn. akt III SA/Lu 503/21, po rozpoznaniu skargi A. J., M. M., M. K., J. O., B. K., E. W., T. H., K. K., E. B., R. T., M. J., M. K., M. L., B. J., M. W. na postanowienie Komisarza Wyborczego w Z. z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania Rady Powiatu w H. przed upływem kadencji, uchylił zaskarżone postanowienie.

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że zaskarżone postanowienie zostało wydane z naruszeniem art. 13 ust. 1 i 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 741) zwanej dalej w skrócie u.r.l. wobec błędnego stwierdzenia przez Komisarza, iż wniosek Inicjatora referendum zawierał uchybienie w postaci niepodania ogłoszenia w prasie codziennej ogólnodostępnej na terenie powiatu h. do wiadomości mieszkańców przedmiotu zamierzonego referendum wraz z uzasadnieniem.

Wyjaśniono, że ustawodawca nie zdefiniował zawartego w art. 13 ust. 1 u.r.l. pojęcia "prasy codziennej ogólnodostępnej w danej jednostce samorządu terytorialnego". Przywołując art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914) zawierający pojęcie "prasy" oraz uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej (dalej jako PKW) z dnia 24 maja 2021 r. nr 61/2021 w sprawie wytycznych i wyjaśnień w sprawie referendów lokalnych dotyczących odwołania organów jednostek samorządu terytorialnego (M.P. z 2021 r. poz. 586), zawierającą w pkt 10 wytyczne, iż "Informacje o przedmiocie zamierzonego referendum mogą zostać umieszczone także na stronach internetowych dotyczących mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego" Sąd uznał, że spełnia wymogi art. 13 ust. 1 u.r.l. ogłoszenie informacji o przedmiocie zamierzonego referendum – nie tylko poprzez ogłoszenie w prasie codziennej, ale również na stronach internetowych dotyczących mieszkańców danej jednostki samorządu terytorialnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00