Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2023 r., sygn. II OSK 1438/20

Zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy o obywatelstwie, strona skarżąca ma obowiązek dołączenia dokumentów potwierdzających dane zawarte we wniosku. Brak przedstawienia przez stronę dokumentów potwierdzających treść wniosku wywołuje negatywne konsekwencje. Nieprzedstawienie przez skarżącą wymaganych dokumentów, uniemożliwia rozpatrzenie sprawy na jej korzyść.

Teza od Redakcji

Dnia 10 maja 2023 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) sędzia NSA Zdzisław Kostka sędzia del. WSA Grzegorz Antas po rozpoznaniu w dniu 10 maja 2023 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej N. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2154/19 w sprawie ze skargi N. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lipca 2019 r. nr DOiR-I-6270-112/2019/AK w przedmiocie odmowy potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 13 grudnia 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2154/19, oddalił skargę N. G. na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 lipca 2019 r. w przedmiocie odmowy potwierdzenia obywatelstwa polskiego.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Rozpoznając wniosek, obywatelki [...], N. G. (dalej również: skarżąca lub wnioskodawczyni) Wojewoda Mazowiecki (dalej również: Wojewoda lub organ pierwszej instancji) decyzją z 4 kwietnia 2019 r., odmówił stwierdzenia posiadania przez wnioskodawczynię obywatelstwa polskiego.

Po rozpatrzeniu odwołania skarżącej zaskarżoną decyzją z 26 lipca 2019 r. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (dalej również: Minister lub organ drugiej instancji) utrzymał w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego. W uzasadnieniu organ drugiej instancji wskazał, że w trakcie postępowania administracyjnego ustalono, że skarżąca urodziła się [...] r. jako dziecko pochodzące ze związku małżeńskiego A. i R. Z dniem urodzenia nabyła ona obywatelstwo [...]. Rozstrzygnięcie wniosku o stwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego, w świetle art. 8 w związku z art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. Nr 4, poz. 25), było uzależnione od ustalenia, że przynajmniej jedno z rodziców wnioskodawczyni było obywatelem polskim w dniu jej narodzin. Minister wskazał, że ojciec skarżącej urodził się w dniu [...] r. w [...] jako A. R., gdzie mieszkał do [...] r., kiedy wyjechał na stałe do [...], jednocześnie zmieniając nazwisko na V. Z dniem [...] r. nabył obywatelstwo [...]. W ocenie Ministra, ojciec skarżącej nabył obywatelstwo polskie i posiadał je co najmniej do dnia [...] r. Organ rozważył następnie, czy ojciec wnioskodawczyni nie utracił obywatelstwa polskiego. W chwili nabycia obywatelstwa [...] ojciec skarżącej miał [...] lat, zatem podlegał obowiązkowi wojskowemu w Polsce na podstawie przepisów obu ustaw o powszechnym obowiązku wojskowym (ustawy z dnia 9 kwietnia 1938 r. o powszechnym obowiązku wojskowym - Dz. U. Nr 25, poz. 220 ze zm. - obowiązującą do dnia 29 maja 1950 r. oraz ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o powszechnym obowiązku wojskowym - Dz. U. Nr 6, poz. 46). W związku z tym ojciec wnioskodawczyni mógł utracić obywatelstwo polskie dopiero po uzyskaniu zwolnienia od powszechnego obowiązku wojskowego. W rozpoznawanej sprawie brak było dowodów na uzyskanie takiego zwolnienia, w związku z powyższym nabycie przez niego w [...] r. obywatelstwa [...] nie skutkowało utratą obywatelstwa polskiego. W dalszej kolejności organ zbadał, czy ojciec skarżącej odbył służbę wojskową w armii [...], co skutkowałoby utratą obywatelstwa polskiego na podstawie art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 20 stycznia 1920 r. o obywatelstwie Państwa Polskiego (Dz. U. R.P. Nr 7, poz. 44 ze zm., dalej: ustawa o obywatelstwie z 1920 r.). W tej kwestii wnioskodawczyni przedłożyła zaświadczenie wydane przez Siły Obronne [...] w dniu 28 lutego 2018 r., z którego wynika, że ojciec wnioskodawczyni nie odbywał czynnej służby rezerwowej. W zaświadczeniu znajduje się jednak informacja wskazująca, że zgodnie z przepisami ustawy każdego obywatela [...] i stałego mieszkańca, który nie zalicza się do sił regularnych, należy zaliczyć do sił rezerwowych. Organ wskazał, że pełnomocnik strony był wzywany do przedłożenia dokumentu wystawionego przez wojsko [...], który powinien odnosić się do wszystkich rodzajów służby: czynnej, zawodowej, rezerwowej, ochotniczej oraz odnosić się do kwestii zarejestrowania ojca skarżącej przez armię [...]. W odpowiedzi pełnomocnik skarżącej wskazał, że załączone do wniosku zaświadczenie z Wojska Obrony [...] przedstawia pełną informację o przebiegu służby wojskowej ojca wnioskodawczyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00