Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 21 marca 2023 r., sygn. I OW 119/22

Pomoc społeczna

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jolanta Rudnicka (spr.) Sędziowie sędzia NSA Maciej Dybowski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka po rozpoznaniu w dniu 21 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy z wniosku Wójta Gminy Łącko o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Wójtem Gminy Łącko a Burmistrzem Miasta i Gminy Wieliczka w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku Ż. C. o przyznanie pomocy finansowej postanawia: wskazać Burmistrza Miasta i Gminy Wieliczka jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Kierownik OPS w Łącku, działający w imieniu Wójta Gminy Łącko, złożył do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy nim a Burmistrzem Miasta i Gminy Wieliczka w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania wniosku Ż. C. o przyznanie pomocy finansowej.

W uzasadnieniu wniosku wskazano, że Gmina Łącko nabyła w Wieliczce przy ul. [...] lokal mieszkalny o powierzchni 43.76 m2. Zakup mieszkania zrealizowano dzięki dotacji przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach realizacji "Programu integracji społecznej i obywatelskiej Romów w Polsce na lata 2021 –2030". Mieszkanie to zostało przydzielone Ż. C. od 18 maja 2022 r. na okres jednego roku. Następnie Ż. C. wystąpiła do Miejskiego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieliczce o przyznanie świadczeń z pomocy społecznej.

We wniosku ponadto podano, że Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieliczce zawiadomieniem z dnia 12 lipca 2022 r., na podstawie art. 65 K.p.a., przekazał do rozpatrzenia Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Łącku wywiad środowiskowy przeprowadzony z Ż. C. – zgodnie z kompetencjami. W uzasadnieniu powołano się na art. 101 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r., poz. 1876 ze zm., dalej "u.p.s."), ustalający właściwość miejscową według miejsca zamieszkania osoby ubiegającej się o świadczenie. Podkreślono, że w przypadku osoby bezdomnej, właściwą miejscowo jest gmina ostatniego miejsca zameldowania tej osoby na pobyt stały. Ustalono, że Ż. C. przebywa z rodziną w gminie Wieliczka, ul. [...] w lokalu z zasobów gminy Łącko. Zaś jej ostatni meldunek to [...] gm. Łącko. Podano, że sytuacja mieszkaniowa Ż. C. jest nieustabilizowana, a zamiar pobytu w danym miejscu nie jest równoważny z pragnieniem dożywotniego lub długoterminowego przebywania w danej miejscowości, natomiast może wyznaczać wolę strony do podejmowania działań takich, jak np. poszukiwanie pracy, czy rejestracja w PUP. Zaznaczono, że zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego jest umową czasową zawartą na 12 miesięcy. Tym samym Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Wieliczce uznał, że trudno domniemywać, iż skoncentrowanie spraw życiowych Ż. C. ma miejsce na terenie gminy Wieliczka, gdzie przybywa w lokalu z zasobów gminy Łącko. W związku z tym uznano, że Wieliczka jest dla niej jedynie miejscem pobytu czasowego, zaś z okoliczności sprawy nie wynika, aby Wieliczkę uznawała za swoje miejsce zamieszkania – która to okoliczność wpływa na właściwość miejscową organu w sprawach pomocy społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00