Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2023 r., sygn. III OSK 2097/21
Ustawa o działaczach opozycji nie zobowiązuje Państwa do zaspokajania wszystkich potrzeb osób legitymujących się statusem działacza antykomunistycznego lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Decyzja o przyznaniu pomocy finansowej jest kwestią uznania administracyjnego, a organ administracji powinien uwzględniać zarówno interes społeczny, jak i indywidualny skarżącego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Przemysław Szustakiewicz sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 22 sierpnia 2019 r. sygn. akt II SA/Ke 346/19 w sprawie ze skargi A. M. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 1 kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 22 sierpnia 2019 r., sygn. akt II SA/Ke 346/19, po rozpoznaniu skargi A. M. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia 1 kwietnia 2019 r., nr [...], w przedmiocie odmowy przyznania pomocy pieniężnej – oddalił skargę.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji A. M., wnioskiem z dnia 20 listopada 2017 r., zwrócił się o przyznanie jednorazowej pomocy pieniężnej na dofinansowanie kosztów dostosowania pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju inwalidztwa.
Decyzją z dnia 10 stycznia 2018 r., utrzymaną w mocy decyzją z dnia 22 marca 2018 r., odmówiono stronie przyznania wnioskowanej pomocy. Decyzja z dnia 22 marca 2018 r. została uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 26 lipca 2018 r., sygn. II SA/Ke 345/19.
Rozpatrując sprawę ponownie organ ustalił, że strona prowadzi gospodarstwo domowe samodzielnie. Wskazał, że strona posiada orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności z uwagi na choroby układu oddechowego i krążenia, a także schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia. Wymaga stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz objęta jest leczeniem w związku z rozpoznanymi schorzeniami przewlekłymi. Lokal zajmowany przez skarżącego składa się z 4 pomieszczeń (z łazienką) na piętrze budynku jednorodzinnego. Wnioskodawca oświadczył, że z uwagi na trudności w poruszaniu się chciałby dostosować łazienkę do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową, co wiąże się z wymontowaniem wanny, zamontowaniem brodzika oraz poręczy na ścianie, co ułatwiłoby poruszanie się w łazience na wózku inwalidzkim, gdyż korzysta on z takiego sprzętu. Natomiast, w czasie oględzin przeprowadzonych przez pracownika MGOPS stwierdzono, że wnioskodawca porusza się przy pomocy kul ortopedycznych. Organ zaznaczył, że przeprowadzone oględziny oraz przedłożona dokumentacja medyczna nie precyzują wskazań, ani nie określają zaleceń lekarskich dotyczących likwidacji barier architektonicznych, które uniemożliwiałyby zainteresowanemu utrzymanie higieny, a tym samym wskazywałyby na konieczność wymiany urządzeń sanitarnych w łazience. Nie ustalono, że wnioskodawca bezwzględnie wymaga pomocy przy wejściu i wyjściu z wanny, czy korzystaniu z umywalki.