Wyrok NSA z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. III OSK 6705/21
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Rafał Stasikowski sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Z. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 marca 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2724/20 w sprawie ze skargi Z. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 16 października 2020 r. znak: [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 19 marca 2021 r., sygn. akt IV SA/Wa 2724/20, oddalił skargę Z. S. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 16 października 2020 r., znak: [...], w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
Jak wskazał Sąd pierwszej instancji w dniach od 15 listopada 2018 r. do 23 listopada 2018 r. przeprowadzona została kontrola w Zakładzie Oczyszczania Miasta Z. S. z siedzibą w miejscowości K., w zakresie nieprawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi w K. B. Z przedmiotowej kontroli sporządzono protokół. W wyniku kontroli ustalono, że Zakład Oczyszczania Miasta Z. S. zajmuje się odbieraniem odpadów komunalnych. Na terenie zakładu - w K. B. zebrał i zmagazynował następujące rodzaje odpadów: zużyte opony (o kodzie 16 01 03), opakowania ze szkła (o kodzie 15 01 07), odpady budowlano remontowe (o kodzie 17 09 04), żużle i popioły paleniskowe (o kodzie 20 01 99) oraz odpadowe drewno (o kodzie 03 01 05), o czym świadczy protokół oględzin z dnia 15 listopada 2018 r. oraz dokumentacja fotograficzna. Kontrolujący ustalili również, że do dnia kontroli Z. S. nie uregulował stanu formalno-prawnego w zakresie zbierania odpadów w K. B. zgodnie z wymogiem art. 41 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn. Dz. U. 2018 r., poz. 992, ze zm.) - dalej: "ustawa o odpadach". Ponadto, w trakcie kontroli kontrolowany przedłożył zestawienie dotyczące masy nagromadzonych odpadów. Dodatkowo kontrolowany poinformował, że przekazywał odpady o kodzie 20 01 99 - inne niewymienione frakcje zbierane w sposób selektywny, odbierane z terenu gmin: M., K. i L. do Kopalni Kruszywa Naturalnego [...] do rekultywacji. W trakcie kontroli odpady ze względu na poddanie ich badaniom, zostały zmagazynowane na terenie kontrolowanego obiektu, celem przekazania ich do RIPOK w S. Odpady szkła o kodzie 15 01 07 zostały zmagazynowane celem nagromadzenia odpowiedniej ich ilości przed przekazaniem uprawnionemu odbiorcy. Magazynowanie opon o kodzie 16 01 03, wynikało z kolei z odmowy ich przyjęcia, ze względu na ich stan (opony po wystrzale lub od maszyn rolniczych). Natomiast odpady w postaci gruzu o kodzie 17 01 07 zostały zmagazynowane ze względu na remont hali oraz biurowca.