Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2170/22
Podstawą skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej jest zarówno skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa umyślnego, jak i wszczęcie w stosunku do danej osoby (przeciwko niej) postępowania karnego o takie przestępstwo. I są to dwie niezależne przesłanki skreślenia pracownika ochrony z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G.F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lipca 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 1023/22 w sprawie ze skargi G.F. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 28 stycznia 2022 r. nr EA-I-54/12/22 w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od G.F. na rzecz Komendanta Głównego Policji 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 26 lipca 2022 r., sygn. akt VI SA/Wa 1023/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę G.F., zwanego dalej "skarżącym", na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji, zwanego dalej "organem", z dnia 28 stycznia 2022 r., nr EA-I-54/12/22, w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
W dniu 5 lutego 2015 r. skarżący został wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W dniu 11 sierpnia 2021 r. skarżącemu przedstawiono zarzuty popełnienia czynów określonych w art. 190 § 1 oraz art. 267 § 3 Kodeksu karnego i przesłuchano go w charakterze podejrzanego w związku z przedstawionymi zarzutami. W czasie zeznań przed Policją skarżący przyznał się do obu zarzucanych czynów i zwrócił się o dobrowolne poddanie się karze. W oparciu o te okoliczności Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach, zwany dalej "organem pierwszej instancji", w dniu 27 października 2021 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie skreślenia skarżącego z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W dniu 9 listopada 2021 r. Prokuratura Rejonowa w [...] przesłała do Sądu Rejonowego w [...] akt oskarżenia przeciwko G.F. o popełnienie czynów zabronionych, co do których postawiono skarżącemu zarzuty w sprawie. Decyzją z dnia 8 grudnia 2021 r. Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach na podstawie art. 29 ust. 6 pkt. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1995 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", skreślił skarżącego z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W odwołaniu od powyższej decyzji skarżący wskazał, iż oceny zastosowanego przez organ pierwszej instancji przepisu należy dokonać z uwzględnieniem okoliczności konkretnego przypadku, działa bowiem w porządku prawnym konstytucyjna zasada niewinności i do czasu wydania wyroku skazującego skarżący nie powinien utracić uprawnień do wykonywania zawodu. Zdaniem strony skarżącej zastosowana przez organ wykładnia literalna przepisu prawa materialnego jest nieprawidłowa.