Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2170/22

Podstawą skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej jest zarówno skazanie prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie przestępstwa umyślnego, jak i wszczęcie w stosunku do danej osoby (przeciwko niej) postępowania karnego o takie przestępstwo. I są to dwie niezależne przesłanki skreślenia pracownika ochrony z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Mirosław Trzecki Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia del. WSA Krzysztof Sobieralski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G.F. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 lipca 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 1023/22 w sprawie ze skargi G.F. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia 28 stycznia 2022 r. nr EA-I-54/12/22 w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od G.F. na rzecz Komendanta Głównego Policji 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 26 lipca 2022 r., sygn. akt VI SA/Wa 1023/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę G.F., zwanego dalej "skarżącym", na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji, zwanego dalej "organem", z dnia 28 stycznia 2022 r., nr EA-I-54/12/22, w przedmiocie skreślenia z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 5 lutego 2015 r. skarżący został wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W dniu 11 sierpnia 2021 r. skarżącemu przedstawiono zarzuty popełnienia czynów określonych w art. 190 § 1 oraz art. 267 § 3 Kodeksu karnego i przesłuchano go w charakterze podejrzanego w związku z przedstawionymi zarzutami. W czasie zeznań przed Policją skarżący przyznał się do obu zarzucanych czynów i zwrócił się o dobrowolne poddanie się karze. W oparciu o te okoliczności Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach, zwany dalej "organem pierwszej instancji", w dniu 27 października 2021 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie skreślenia skarżącego z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W dniu 9 listopada 2021 r. Prokuratura Rejonowa w [...] przesłała do Sądu Rejonowego w [...] akt oskarżenia przeciwko G.F. o popełnienie czynów zabronionych, co do których postawiono skarżącemu zarzuty w sprawie. Decyzją z dnia 8 grudnia 2021 r. Komendant Wojewódzki Policji w Katowicach na podstawie art. 29 ust. 6 pkt. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1995 ze zm.), zwanej dalej "ustawą", skreślił skarżącego z listy kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej. W odwołaniu od powyższej decyzji skarżący wskazał, iż oceny zastosowanego przez organ pierwszej instancji przepisu należy dokonać z uwzględnieniem okoliczności konkretnego przypadku, działa bowiem w porządku prawnym konstytucyjna zasada niewinności i do czasu wydania wyroku skazującego skarżący nie powinien utracić uprawnień do wykonywania zawodu. Zdaniem strony skarżącej zastosowana przez organ wykładnia literalna przepisu prawa materialnego jest nieprawidłowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00