Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 maja 2023 r., sygn. II GSK 520/20

Działalność gospodarcza

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 18 maja 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. S.A. w R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1452/19 w sprawie ze skargi T. S.A. w R. na decyzję Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 24 kwietnia 2019 r. nr DOT-I-4500.36.13.2017.IB.4 w przedmiocie kary pieniężnej za niewypełnienie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu z zagranicą towarów o znaczeniu strategicznym 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. S.A. w R. na rzecz Ministra Rozwoju i Technologii 4050 (cztery tysiące pięćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 18 grudnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 1452/19 oddalił skargę T. S.A. w R. (dalej: skarżąca, spółka) na decyzję Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z 24 kwietnia 2019 r. w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za niewypełnienie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu z zagranicą towarów o znaczeniu strategicznym.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Zaskarżoną decyzją Minister Przedsiębiorczości i Technologii (dalej: Minister, organ), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 w zw. z art. 127 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 2096, dalej jako: k.p.a.) oraz art. 37b w zw. z art. 25 ust. 1 i art. 38 ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa (Dz. U. z 2017 r., poz. 1050, dalej jako: ustawa o obrocie), po ponownym rozpatrzeniu sprawy utrzymał w mocy decyzję własną z 12 grudnia 2018 r. nakładającą na spółkę dwie kary pieniężne: 60 000 zł za niewypełnienie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym oraz 80 000 zł za zamieszczenie nieprawdziwych lub niepełnych informacji we wniosku o wydane zezwolenia na wywóz tych towarów. Podstawą nałożenia kar były ustalenia przeprowadzonej w spółce w 2018 r. kontroli obrotu z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym, która wykazała prowadzenie takiego obrotu oraz nieprawidłowości w jego ewidencjonowaniu. Ustalono, że 27 maja 2015 r. spółka zawarła z K. umowę sprzedaży 27 sztuk czołgów [...], a następnie dokonała transferu wewnątrzunijnego tych czołgów na terytorium Polski. Później dokonała wywozu zdemilitaryzowanych już czołgów poza granice Polski. Stwierdzono, że mimo spoczywającego na spółce obowiązku uzyskania od właściwych organów R. zezwolenia na dalszą sprzedaż i wywóz z Rzeczypospolitej Polskiej nabytych czołgów, nie poinformowała ona o tym polskiego organu kontroli obrotu. Nie ujawniła również w księdze ewidencyjnej przywozu do kraju i nabycia tych czołgów jako towarów o znaczeniu strategicznym. Powyższe ustalenia stanowiły podstawę do stwierdzenia naruszenia art. 25 ust. 1 ustawy o obrocie, odnoszącego się do obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu towarami o znaczeniu strategicznym oraz art. 38 ustawy normującego obowiązek podawania prawdziwych informacji we wniosku o wydanie zezwolenia na wywóz takich towarów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00