Wyrok NSA z dnia 13 września 2023 r., sygn. I GSK 1214/22
Egzekucyjne postępowanie; Radiofonia i telewizja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Beata Sobocha-Holc (spr.) po rozpoznaniu w dniu 13 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 3 lutego 2022 r. sygn. akt I SA/Gl 1450/21 w sprawie ze skargi I. C. na postanowienie Poczty Polskiej S.A. Centrum Obsługi Finansowej w Katowicach z dnia 7 września 2021 r. nr COF.OUR.6375.11905.2021 ŁD.PM.ZZ 12964668 w przedmiocie zarzutu w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 3 lutego 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 1450/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę I. C. (dalej: skarżąca) na postanowienie Poczty Polskiej S.A. Centrum Obsługi Finansowej w Katowicach z 7 września 2021 r. w przedmiocie zarzutu w postępowaniu egzekucyjnym.
Skarżąca wniosła skargę kasacyjną od wyroku z 3 lutego 2022 r., zaskarżając to orzeczenie w całości, zarzucając:
I. naruszenie prawa materialnego przez błędną wykładnię przepisów polegające na zastosowaniu przepisów wykonawczych jako podstawy materialnoprawnej zaskarżonego orzeczenia, tj. naruszenie:
A. przepisu § 11 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z 17 grudnia 2013 r. w sprawie warunków i trybu rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1676), poprzez błędną wykładnię polegającą na bezpodstawnym przyjęciu, iż przepis ten stanowi podstawę prawną, która uniemożliwia wskazanie okoliczności wyrejestrowania odbiornika za pomocą innych środków dowodowych niż poprzez zgłoszenie przewidziane przez rozporządzenie, a zatem w trybie przewidzianym przez akt wykonawczy wywodzący się spoza konstytucyjnego katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego (art. 87 ust 1 Konstytucji RP), a nadto poprzez bezzasadne odrzucenie możliwości wykazania wyrejestrowania odbiornika w inny sposób, pomimo ze ustawa z 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1689, dalej: ustawa abonamentowa) nie zawierała uregulowań dotyczących zasad wyrejestrowania odbiornika (w brzmieniu z 2014 r.);