Postanowienie NSA z dnia 28 kwietnia 2023 r., sygn. I GSK 387/23
Radiofonia i telewizja
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Dariusz Dudra po rozpoznaniu w dniu 28 kwietnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej U. Sp. z o.o. w K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 listopada 2022 r., sygn. akt V SAB/Wa 43/22 w sprawie ze skargi U. Sp. z o.o. w K. na bezczynność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w zakresie opłaty abonamentowej postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym skargą kasacyjną postanowieniem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę U. Sp. z o.o. w K. na bezczynność Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w zakresie opłaty abonamentowej.
Sąd I instancji, uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, wskazał, iż stosownie do treści art. 9 i 10 ustawy z dnia 12 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1689 ze zm.) zakres kompetencji KRRiT odnośnie opłat abonamentowych dotyczy wyłącznie postępowań w przedmiocie umorzenia bądź rozłożenia na raty zaległości z tytułu opłat abonamentowych oraz odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu. Przepisy zarówno tej ustawy, jak i innych aktów prawnych regulujących status i kompetencje KRRiT oraz problematykę opłat abonamentowych, nie przewidują kompetencji KRRiT w odniesieniu do stwierdzania nadpłaty w opłatach abonamentowych. W polskim systemie administracyjnym ma zaś możliwości domniemania kompetencji, jak to uczynił pełnomocnik spółki w skardze.