Wyrok NSA z dnia 16 marca 2023 r., sygn. II GSK 57/20
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Czaja po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej I. P. Sp. z o.o. w C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lipca 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 508/19 w sprawie ze skargi I.P. Sp. z o.o. w C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 sierpnia 2018 r. nr BP.702.831.2018.1238.BEPO.2337 w przedmiocie kary pieniężnej za przejazd po drodze krajowej bez uiszczenia opłaty elektronicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 2 lipca 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 508/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę I.P. Sp. z o.o. z siedzibą w C. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 22 sierpnia 2018 r., nr BP.702.831.2018.1238.BEPO.2337, w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej: "organ", "GITD") decyzją z 22 sierpnia 2018 r. po rozpoznaniu wniosku I. P. Sp. z o.o. z siedzibą w C. (dalej: "Spółka", "Skarżąca") o ponowne rozpatrzenie sprawy, utrzymał w mocy decyzję z 28 czerwca 2018 r. o nałożeniu na Spółkę kary pieniężnej w wysokości 1.500 zł.
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji GITD wskazał, że 22 listopada 2017 r. zarejestrowano przejazdy pojazdu samochodowego o numerze rejestracyjnym (...) wraz z przyczepą o numerze rejestracyjnym (...). Przejazdy zostały udokumentowane zdjęciami z urządzeń kontrolnych zainstalowanych na bramownicach zbudowanych w pasie drogowym. Na podstawie informacji znajdujących się w systemie elektronicznego poboru opłat ustalono, że w/w pojazd został wyposażony w urządzenie, o którym mowa w art. 13i ust. 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2222 ze zm.: dalej: "u.d.p."), jednakże stwierdzono brak środków na koncie "pre-pay" podczas dokonywanego przejazdu po drodze krajowej, co skutkowało naruszeniem obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej. Na podstawie informacji zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) ustalono, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przekracza 3,5 tony, a na podstawie pisma Europejskiego Funduszu Leasingowego S.A. we Wrocławiu ustalono, że użytkownikiem pojazdu samochodowego w chwili powstania naruszenia była Spółka.