Wyrok NSA z dnia 16 marca 2023 r., sygn. II GSK 1495/19
Administracyjne postępowanie; Transport
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia NSA Dorota Dąbek (spr.) Sędzia del. WSA Jacek Czaja po rozpoznaniu w dniu 16 marca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia Prywatnego Transportu Samochodowego "B." w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 44/19 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia Prywatnego Transportu Samochodowego "B." w L. na postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 23 października 2018 r. nr BP.5530.84.2018.0949.BTM.5975 w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu w sprawie o udzielenie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych regularnych przewozów drogowych osób 1) uchyla zaskarżony wyrok; 2) uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego z 31 sierpnia 2018 r., nr BTM.511.1189.2018.0081.20894; 3) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz Stowarzyszenia Prywatnego Transportu Samochodowego "B." w L. 1037 (jeden tysiąc trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 12 kwietnia 2019 r., sygn. akt VI SA/Wa 44/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S.P.T.S. "B." z siedzibą w L. na postanowienie Głównego Inspektora Transportu Drogowego (dalej: GITD, organ) z 23 października 2018 r., nr BP.5530.84.2018.0949.BTM.5975, w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W dniu 7 sierpnia 2018 r. S.P.T.S. "B." w L. (dalej: stowarzyszenie) złożyło wniosek o dopuszczenie na prawach strony do udziału w postępowaniu administracyjnym w sprawie o udzielenie zezwolenia na wykonywanie międzynarodowych regularnych przewozów drogowych osób na linii Warszawa-Praga, wszczętym na wniosek F.P. sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej: przewoźnik). Stowarzyszenie uzasadniło swój wniosek istnieniem interesu społecznego przejawiającego się w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo publiczne, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w trosce o zdrowie i życie pasażerów komunikacji regularnej w krajowym transporcie drogowym, w racjonalnym pojmowaniu kontroli społecznej nad postępowaniem administracyjnym, w pełnym zaspokajaniu potrzeb przewozowych dla wszystkich obecnych i potencjalnych pasażerów na tej linii regularnej, w podwyższaniu jakości i standardu, a w szczególności bezpieczeństwa wykonywanych przewozów i w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w środowisku świadczącym usługi transportu drogowego osób.