Wyrok NSA z dnia 29 sierpnia 2023 r., sygn. I FSK 719/19
Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Marek Kołaczek, Protokolant Justyna Papiernik, po rozpoznaniu w dniu 29 sierpnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 530/18 w sprawie ze skargi Gminy D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. z dnia 17 maja 2018 r., nr [...]; [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia 2011 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie, 2) zasądza od Gminy D. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w S. kwotę 9.270 (słownie: dziewięć tysięcy dwieście siedemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej oraz podmiot ją wnoszący
1.1. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w S. (dalej: Dyrektor IAS) pismem z dnia 18 lutego 2019 r. wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 grudnia 2018 r., sygn. akt I SA/Sz 530/18.
1.2. Zaskarżonym wyrokiem Sąd uwzględnił skargę Gminy D. (dalej: Gmina lub Skarżąca) i uchylił decyzję Dyrektora IAS z dnia 17 maja 2018 r. oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w D. z dnia 13 czerwca 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT) za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia 2011 r.
2. Relacja ze stanu sprawy
2.1. Sąd podał między innymi, że: - Gmina pismem z dnia 30 grudnia 2015 r. wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, składając korekty deklaracji VAT-7 za wskazane wyżej okresy rozliczeniowe, a to w związku z dokonaniem tzw. centralizacji rozliczeń z jej jednostkami budżetowymi (zarejestrowanymi albo niezarejestrowanymi jako podatnicy podatku VAT); - następstwem owej centralizacji było w szczególności ujęcie w złożonych korektach czynności podlegających opodatkowaniu wykonywanych przez Gminę i wspomniane jednostki oraz podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi Gminy i tych jednostek, w tym zastosowanie odpowiedniej proporcji odliczeń podatku naliczonego z tytułu wydatków o tzw. mieszanym przeznaczeniu.