Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 3680/19

W świetle braku jasnej definicji "istotnego odstąpienia" od projektu budowlanego oraz norm planistycznych, organy nadzoru budowlanego powinny przeprowadzać analizę okoliczności konkretnej sprawy w celu ustalenia, czy odstąpienie od projektu budowlanego było istotne, a nie automatycznie uznawać, że każde przekroczenie 2% wysokości obiektu budowlanego stanowi istotne odstąpienie.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Bąkowski Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 maja 2019 r. sygn. akt II SA/Gl 79/19 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach z dnia 13 grudnia 2018 r. nr WINB-WOA.7721.570.2018.MW w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego I. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach; II. zasądza od Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach na rzecz S. S. kwotę 847 (osiemset czterdzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 15 maja 2019 r., sygn. akt II SA/Gl 79/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę skarżącej Spółki na zaskarżoną decyzję Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego, zwanego dalej "WINB", w przedmiocie odmowy zatwierdzenia projektu budowlanego zamiennego. Stan faktyczny i prawny sprawy przedstawia się następująco.

W administracyjnym toku instancji (po wydaniu przez WINB w dniu 17 października 2017 r. decyzji kasatoryjnej oraz decyzji z dnia 15 czerwca 2018 r. o nałożeniu na inwestora obowiązku przedłożenia projektu budowlanego zamiennego) oraz po wydaniu przez Starostę Myszkowskiego w dniu 27 czerwca 2018 r. decyzji o uchyleniu własnej decyzji z dnia 23 grudnia 1999 r., nr 92/99, o pozwoleniu na budowę, w dniu 12 września 2018 r. inwestor (skarżący) złożył wymagany projekt zamienny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00