Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III OW 90/22

Spór kompetencyjny/Spór o właściwość

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Prezydenta Miasta Knurów o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Miasta Knurów a Dowódcą [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpatrzenia wniosku Z. P. z dnia 6 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r. postanawia: wskazać Dowódcę [...] jako organ właściwy w sprawie.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 25 lipca 2022 r. Prezydent Miasta Knurów (dalej jako organ samorządu terytorialnego) zwrócił się do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy nim a Dowódcą [...] (dalej jako dowódca jednostki wojskowej) w przedmiocie rozpatrzenia wniosku Z. P. z 6 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego utracone wynagrodzenie dla żołnierza, który odbył ćwiczenia wojskowe w 2022 r.

W uzasadnieniu wniosku o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego organ samorządu terytorialnego wskazał, że 12 lipca 2022 r. do Dowódcy [...] wpłynął wniosek Z. P. o przyznanie świadczenia pieniężnego rekompensującego z tytułu odbytych ćwiczeń wojskowych w dniach 18-30.05.2022 r. Wniosek ten przekazany został Prezydentowi Miasta Knurów, jednak w ocenie organu nie jest on organem właściwym do rozpoznania przekazanej mu sprawy. Organ zwrócił uwagę na systematykę przepisów zarówno ustawy z 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny, w których to rozdzielono regulacje odnoszące się do kwestii odbywania ćwiczeń wojskowych od kwestii uprawnień i obowiązków żołnierzy. Uznał, że art. 801 ust 3, na który powołuje się w zawiadomieniu o przekazaniu dowódca jednostki wojskowej nie ma zastosowania do kwestii ustalenia i wypłaty świadczenia rekompensującego. Zwrócił też uwagę na ust. 4 art. 801 ustawy o obronie Ojczyzny, zgodnie z którym żołnierze rezerwy oraz osoby przeniesione do rezerwy niebędące żołnierzami rezerwy, którzy odbyli ćwiczenia wojskowe na podstawie przepisów dotychczasowych, z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stają się żołnierzami pasywnej rezerwy, zatem wypłata świadczenia rekompensującego, która następuje po zakończeniu ćwiczenia, będzie dokonywana na rzecz żołnierza PR w rozumieniu nowej ustawy, a więc powinny mieć do niej zastosowanie przepisy nowe - art. 312 nowej ustawy oraz przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 maja 2022 r. w sprawie świadczenia pieniężnego dla żołnierzy pełniących terytorialną służbę wojskową, żołnierzy aktywnej rezerwy i żołnierzy pasywnej rezerwy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00