Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. II OSK 993/22
Cudzoziemcy
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie: sędzia NSA Małgorzata Miron (spr.) sędzia del. WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 10 grudnia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 1285/21 w sprawie ze skargi A.K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 24 maja 2021 r. nr DL.WIPO.412.995.2018/ARo w przedmiocie zobowiązania do powrotu oraz zakazu ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw obszaru Schengen oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 10 grudnia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 1285/21 oddalił skargę A.K. na decyzję Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców z dnia 24 maja 2021 r., nr DL.WIPO.412.995.2018/ARo w przedmiocie zobowiązania do powrotu oraz zakazu ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw obszaru Schengen.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Komendant Placówki Straży Granicznej w Warszawie - Okęcie decyzją z 7 maja 2018 r. nr NW-WA/3110/D-ZDP/2017 orzekł o zobowiązaniu A.K. (obywatela Ukrainy) do powrotu oraz o zakazie ponownego wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw obszaru Schengen na okres 3 lat od dnia wydania decyzji.
Organ pierwszej instancji stwierdził, że w sprawie zachodzi przesłanka zobowiązania do powrotu, o której mowa w art. 302 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017 r., poz. 2206 ze zm.; dalej: ustawa o cudzoziemcach), z uwagi na fakt, że cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nielegalnie, tj. nie posiada ważnej wizy lub innego ważnego dokumentu uprawniającego go do wjazdu na to terytorium i pobytu na nim, jeżeli wiza lub inny dokument są lub były wymagane. Jednocześnie organ wykluczył zaistnienie przesłanek określonych w art. 303 ust. 1 i 2 ww. ustawy, w tym przesłanek udzielenia zgody na pobyt humanitarny lub zgody na pobyt tolerowany.