Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 marca 2022 r., sygn. I OSK 1638/21

Administracyjne postępowanie

 

Dnia 2 marca 2022 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędziowie: sędzia NSA Marek Stojanowski sędzia del. WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) po rozpoznaniu w dniu 2 marca 2022 roku na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej K[...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 1 grudnia 2020 r., sygn. akt I SA/Wa 700/20 ze skargi K[...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S[...] z dnia 6 [...] r., nr S[...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy K[...] z dnia 16 [...] r., nr G[...]; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S[...] na rzecz K[...] kwotę 500,00 (pięćset) PLN tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2020 r., I SA/Wa 700/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę K[...]na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w S[...] z dnia 6 [...] r. nr S[...]w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego.

Wyrok został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

We wniosku z dnia 17 [...] r. skarżąca K[...] zwróciła się do Wójta Gminy K[...] o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego w związku z opieką nad synem Fabianem urodzonym w dniu 12 [...]r. Organ ustalił, że dziecko legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności ze wskazaniami konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji i koniecznością stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji. Ustalono także, że matka dziecka potwierdziła rezygnację z zatrudnienia w dniu 30[...] r. Organ I instancji zwrócił uwagę, że pobiera ona zasiłek macierzyński, który jest równoznaczny świadczeniu rodzicielskiemu. Ta okoliczność zdaniem organu wyklucza możliwość pobierania świadczenia pielęgnacyjnego. K[...] odwołała się od tego rozstrzygnięcia. Po rozpatrzeniu odwołania Samorządowe Kolegium Odwoławcze w S[...] , decyzją z dnia 6 [...] r., utrzymało w mocy ww. decyzję Wójta Gminy K[...] z dnia 16 stycznia 2020 r. Kolegium podkreśliło, że wnioskodawczyni o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego wystąpiła w dniu 17 grudnia 2019 r. W momencie urodzenia dziecka była zatrudniona, a jej stosunek pracy został rozwiązany z dniem 30 listopada 2019 r. za porozumieniem stron. Z zaświadczenia ZUS wynika, że od dnia 12 sierpnia 2019 r. wnioskodawczyni pobiera zasiłek macierzyński wypłacany przez ZUS. Mając na uwadze powyższe okoliczności, Kolegium stwierdziło, że w rozpatrywanej sprawie nie zachodzi przesłanka "niepodjęcia lub rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej". Wnioskodawczyni nie świadczy pracy i nie podejmuje zatrudnienia z uwagi na korzystanie z urlopu macierzyńskiego z tytułu urodzenia dziecka. Zasiłek macierzyński ma charakter ekwiwalentu wynagrodzenia za pracę i pozostaje w ścisłym związku ze stosunkiem pracy lub innym stosunkiem, z którym wiąże się obowiązek albo możliwość ubezpieczenia chorobowego. Ponadto organ zaznaczył, że wnioskowane przez stronę świadczenie pielęgnacyjne stanowi pomoc dla osoby opiekującej się osobą niepełnosprawną. W wypadku osób rezygnujących z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej świadczenie pielęgnacyjne ma zrekompensować utratę szans zarobkowych na skutek poświęcenia czasu wyłącznie na opiekę nad osobą niepełnosprawną. Zdaniem Kolegium, w okresie otrzymywanie zasiłku macierzyńskiego, nawet po ustania stosunku pracy, nie można otrzymywać świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu nie podjęcia lub rezygnacji z zatrudnienia z tytułu opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem. Nie zaistniała tu bowiem przesłanka rezygnacja z zatrudnienia, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U.2020.111 ze zm.), dalej jako "u.ś.r.". Skoro więc wnioskodawczyni w dalszym ciągu pobiera zasiłek macierzyński, to prawidłowo organ I instancji ocenił, że nie spełnia ona przesłanki do przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00