Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 1759/19

Planowanie przestrzenne

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) Protokolant: asystent sędziego Julia Słomińska po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Gminy Czerwonak od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7 lutego 2019 r. sygn. akt IV SA/Po 956/18 w sprawie ze skargi M. R. na uchwałę Rady Gminy Czerwonak z dnia 18 października 2017 r. nr 377/XLIII/2017 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Trzaskowo-część południowa"- część A 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Gminy Czerwonak na rzecz M. R. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z 7 lutego 2019 r. sygn. akt IV SA/Po 956/18 uwzględnił skargę M. R. (dalej skarżący) na uchwałę Rady Gminy Czerwonak z 18 października 2017 r. nr 377/XLIII/2017 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "Trzaskowo-część południowa" - część A (dalej plan miejscowy, zaskarżona uchwała) i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości oraz zasądził od Gminy Czerwonak na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania.

Sąd I instancji stwierdził, że Rada Gminy Czerwonak nie wykazała, iż zasadnym jest wprowadzenie całkowitego zakazu zabudowy. Podkreślono, że wskazane przez organ uchwałodawczy względy przestrzenne, krajobrazowe, przyrodnicze i ekonomiczne, nie uzasadniają wprowadzenia całkowitego zakazu zabudowy na terenie objętym planem. Wbrew stanowisku organu, argumentem uzasadniającym wprowadzenie zakazu zabudowy na terenach obejmujących działki skarżącego nie mógł być sam fakt obowiązywania uchwały Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z 30 września 2013 r. nr XXXVII/729/13. W uchwale tej nie wprowadzono bowiem zakazu realizacji jakiejkolwiek zabudowy, w tym zabudowy mieszkaniowej, w otulinie puszczy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00