Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2022 r., sygn. III OSK 1619/21

Administracyjne postępowanie

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Rafał Stasikowski (spr.) Sędzia NSA Grzegorz Jankowski po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2029/18 w sprawie ze skargi A. D. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 10 września 2018 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 16 kwietnia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 2029/18, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę A. D. na postanowienie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 10 września 2018 r., nr [...], w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Pismem z 19 maja 2017 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej także: Dyrektor), działając na podstawie art. 165 ust. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948; dalej: "p.w.KAS"), złożył A. D. propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej także: IAS). W dniu 13 czerwca 2017 r. strona złożyła oświadczenie o przyjęciu ww. propozycji pracy.

Pozwem z 21 września 2017 r. wniesionym do Sądu Rejonowego w Przemyślu IV Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, skierowanym przeciwko Izbie Administracji Skarbowej w Rzeszowie, strona wniosła o ustalenie istnienia stosunku służby od 1 czerwca 2017 r. i przywrócenie do służby w charakterze funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej od tego dnia na poprzednich warunkach służby i uposażenia. W uzasadnieniu wskazała, iż była funkcjonariuszem celnym od 1 kwietnia 1995 r. W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1947; dalej: "uKAS") z mocy prawa stała się funkcjonariuszem Służby Celno-Skarbowej pełniącym służbę w jednostce KAS. Podała, iż w dniu 30 maja 2017 r. otrzymała od Dyrektora propozycję określającą warunki zatrudnienia w ramach korpusu służby cywilnej w IAS. W dniu 13 czerwca 2017 r. złożyła oświadczenie o przyjęciu propozycji zatrudnienia z zastrzeżeniem. Zastrzegła jednakże, iż będzie korzystać z wszelkich możliwych dróg prawnych, aby odzyskać należny jej status funkcjonariusza. Wskazała, że w związku z przyjęciem propozycji służby jej stosunek służbowy jako funkcjonariusza wygasł z dniem 31 maja 2017 r. i tym samym została ona zwolniona ze służby. Stwierdziła również, iż złożona jej propozycja zatrudnienia na podstawie umowy o pracę w oparciu o art. 165 ust. 7 p.w.KAS była niedopuszczalna. Użyty przez ustawodawcę w ww. przepisie zwrot "odpowiednio" oznacza jasne wyróżnienie, że dotychczasowi pracownicy otrzymują propozycję pracy, a funkcjonariusze - propozycję służby. Zwolnienie ze służby w takim trybie, jest niezgodne z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP. Brak przedstawienia propozycji służby jest również oznaką dyskryminacji, gdyż inni funkcjonariusze propozycje służby otrzymali.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00