Wyrok NSA z dnia 13 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 500/21
Dostęp do informacji publicznej
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędzia del. WSA Dariusz Chaciński po rozpoznaniu w dniu 13 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lipca 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 132/18 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. na decyzję P. S.A. z siedzibą w W. z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 lipca 2018 r. sygn. akt II SA/Wa 132/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." oddalił skargę Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. na decyzję P. S.A. z siedzibą w W. z [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej.
W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że wniosek Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W., zwanego dalej "Stowarzyszeniem", dotyczył kopii umów na udostępnianie infrastruktury kolejowej, w tym w szczególności linii kolejowych o numerach [...] i [...], zawartych przez P. S.A. z Kolejami C. (pkt 1 wniosku) oraz informacji o wysokości opłat naliczonych Kolejom C. z tytułu tych umów (pkt 2 wniosku). Zdaniem Sądu, P. S.A. z siedzibą w W., zwane dalej "Spółką", zasadnie odmówiły udostępnienia informacji publicznej z uwagi na tajemnicę przedsiębiorcy, na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1764, zwanej dalej "u.d.i.p."). Stosownie do art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2003 r., nr 153, poz. 1503 ze zm.) przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich w poufności. Odwołując się do tego przepisu Sąd stwierdził, że dane o wysokości opłat naliczonych przez Spółkę dla konkretnego przewoźnika kolejowego stanowią tajemnicę przedsiębiorcy, ponieważ mogą one wskazywać na kondycję oraz potencjał przewozowy danego podmiotu. Ujawnienie ww. danych może narazić przewoźnika kolejowego na szkodę majątkową i niemajątkową. Jednocześnie Sąd nie podzielił zarzutów skargi, iż Spółka dobrowolnie podała informacje dotyczące opłat do publicznej wiadomości, w sprawozdaniach z jej działalności. W sprawozdaniu z działalności Spółki w 2012 roku są zawarte jedynie syntetyczne informacje o przychodach z tytułu udostępnienia linii, a nie informacje żądane przez wnioskodawcę we wniosku.