Wyrok NSA z dnia 9 listopada 2022 r., sygn. I GSK 3522/18
Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Michał Kowalski Sędzia NSA Joanna Salachna Sędzia WSA del. Cezary Kosterna (spr.) po rozpoznaniu w dniu 9 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej M. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 września 2018 r., sygn. akt V SA/Wa 439/18 w sprawie ze skargi M. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 19 grudnia 2017 r., nr SKO.4000-1350/2017 w przedmiocie ustalenia kwoty dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, podlegającej zwrotowi do budżetu miasta oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi kasacyjnej wniesionej przez M. G. jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 21 listopada 2018 r. sygn. Akt. V SA/Wa 439/18. Wyrokiem tym została oddalona skarga wniesiona przez M. G. prowadzącą Niepubliczne Przedszkole "A" w M. (dalej: "Skarżąca", "Strona") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach (dalej: "SKO") z 19 grudnia 2017 r. nr SKO.4000-1350/2017 utrzymującą w mocy decyzję Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki z 8 sierpnia 2017 r. nr FB.3162.8.2016 ustalającą kwotę dotacji przypadającą do zwrotu.
Zaskarżony wyrok został wydany w następującym stanie sprawy:
W dniach 14 kwietnia - 15 maja 2015 r. przeprowadzona została kontrola w zakresie zgodności danych zawartych w rozliczeniu wykorzystania przez Skarżącą dotacji za okres 1 stycznia – 31 grudnia 2012 r. na dofinansowanie zadań Niepublicznego Przedszkola "A" w M. w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej, w celu sprawdzenia prawidłowości wykorzystania dotacji zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 3d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: "ustawa o systemie oświaty" lub "uso"). W wyniku kontroli stwierdzono, iż część dotacji została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, a część niewykorzystana w terminie. W trakcie przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że rozliczenia wykorzystania dotacji zawierają nierzetelne dane, niezgodne ze stanem faktycznym. Wskazywane w części pozycji daty zapłacenia zobowiązania nie pokrywały się z rzeczywistymi datami uregulowania tych zobowiązań. Okazane w trakcie kontroli dokumenty (faktury, rachunki) nie posiadały opisu zawierającego informacje o przeznaczeniu zakupionych towarów, usług lub innego rodzaju opłaconych należności, do zamieszczania którego obligują zapisy ujęte w załączniku nr 5 do Uchwały Rady Miasta Mińsk Mazowiecki nr IV/30/11 z 28 marca 2011 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i innych placówek oświatowych prowadzonych na terenie miasta Mińsk Mazowiecki przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż jednostka samorządu terytorialnego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystywania, ze zmianą wprowadzoną uchwałą nr XX/171/12 z 25 czerwca 2012 r.