Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. I GSK 614/19
Oświata; Finanse publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia del. WSA Marek Krawczak po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej C. Sp. z o.o. w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2019 r. sygn. akt III SA/Wr 402/18 w sprawie ze skargi C. Sp. z o.o. w Ł. na czynność Prezydenta Miasta Wrocławia z dnia 4 czerwca 2018 r., nr WFI-SN.4431.481.2017 w przedmiocie odmowy przekazania dotacji 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od C. Sp. z o.o. w Ł. na rzecz Prezydenta Miasta Wrocławia 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z dnia 9 stycznia 2019 r., sygn. akt III SA/Wr 402/18, oddalił skargę C.Sp. z o.o w Ł. na decyzję czynność Prezydenta Miasta Wrocławia z 4 czerwca 2018 r. w przedmiocie odmowy przekazania dotacji.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie faktycznym sprawy.
Zaskarżoną czynnością organ odmówił przekazania stronie dotacji, o której mowa w art. 26 ust. 5 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203; dalej: u.f.z.o.), na absolwentów P. w W., którzy pozytywnie zdali egzamin zawodowy w 2018 r., a ukończyli szkołę w 2017 r.
Uzasadniając swoje stanowisko, organ wskazał, iż dotacja, o której mowa w art. 26 ust. 5 u.f.z.o. ma zastosowanie jedynie do uczniów, którzy ukończyli kształcenie w 2018 r. i byli objęci dotacją, o której mowa 26 ust. 2 u.f.z.o.
Oddalając skargę na powyższą czynność, Sąd I instancji wskazał, że istotą sporu między skarżącą a organem dotującym jest możliwość zastosowania art. 26 ust. 5 u.f.z.o. w odniesieniu do uczniów, którzy uczęszczali do prowadzonej przez skarżącego szkoły policealnej w 2017 r., zaś w 2018 r. pozytywnie zdali egzamin zawodowy. Skarżąca stoi na stanowisku, że skoro w okresie obowiązywania tego przepisu dopełniła zawartego w ust. 5 art. 26 u.f.z.o. warunku przedstawienia zaświadczenia o uzyskaniu przez uczniów świadectwa dojrzałości lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w terminie 12 miesięcy od ukończenia szkoły, przesłanki przyznania dotacji zostały spełnione. Organ dotujący sprzeciwia się natomiast możliwości zastosowania tego przepisu w przypadku uczniów, którzy ukończyli naukę w 2017 r., na których skarżąca otrzymała dotację w pełnej wysokości według zasad obowiązujących w 2017 r.