Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2022 r., sygn. I FSK 2097/19
Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia WSA del. Adam Nita (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 czerwca 2019 r., sygn. akt I SA/Bd 238/19 w sprawie ze skargi K. F. [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy, 2) zasądza od K. F. [...] sp. z o.o. z siedzibą w T. na rzecz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
W zaskarżonym wyroku z 11 czerwca 2019 r., sygn. akt I SA/Bd 238/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (zwany dalej Sądem I instancji) orzekał w przedmiocie skargi K. sp. z o. o. w T. (w dalszej części uzasadnienia określanego mianem Wnioskodawcy, Podatnika, Spółki lub Skarżącego) na postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zwanego dalej Organem interpretacyjnym lub DKIS) z 20 lutego 2019 r., nr [...] w przedmiocie pozostawienia bez rozpoznania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Czyniąc to, Sąd I instancji uchylił zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 grudnia 2018 r., a także zasądził od Organu interpretacyjnego na rzecz Strony zwrot kosztów postępowania.
Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco. Podatnik złożył wniosek interpretacyjny, w którym wskazał że jednym z realizowanych przez niego przedsięwzięć jest projekt JEREMIE, służący wspieraniu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Województwie Kujawsko-Pomorskim (dalej określanym jako Województwo) w formie pożyczek i poręczeń. Za realizację zadań powierzonych Spółce przez Województwo w ramach projektu Wnioskodawcy przysługuje zaś wynagrodzenie. Jednocześnie wskazano, że Województwo jest instytucją zarządzającą RPO, beneficjentem jest Spółka, która pełni rolę menadżera Funduszu JEREMIE. Ponadto uczestnikami przedsięwzięcia są pośrednicy finansowi - podmioty publiczne lub prywatne, odrębne od beneficjenta, wybrane przez beneficjenta w drodze konkursu w celu wdrażania instrumentów inżynierii finansowej (dalej określane jako IIF), tj. pożyczek i poręczeń; pośrednicy finansowi zawierają w tym celu z beneficjentem tzw. umowy operacyjne II stopnia. Wreszcie, ostatecznymi odbiorcami wsparcia w formie pożyczek czy poręczeń są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z terenu Województwa. W celu uzyskania należnych im kwot zawierają one z pośrednikami finansowymi tzw. umowy operacyjne III stopnia.