Wyrok NSA z dnia 16 listopada 2022 r., sygn. III FSK 1112/21
Oznaczenie strony stanowi istotny element postanowienia, gdyż pozwala na ustalenie podmiotu o którego prawach lub obowiązkach organ podatkowy orzeka i ocenę, czy posiada on interes prawny w załatwieniu sprawy. Czym innym jest natomiast wskazanie adresata wydanego postanowienia, czyli podmiotu, któremu jest ono doręczane. Może zatem dojść do sytuacji, kiedy w komparycji oznaczona zostanie strona postępowania, czyli adresat aktu, gdyż to jej praw lub obowiązków akt ten będzie dotyczyć, zaś "adresatem" postanowienia, czyli podmiotem, który ma otrzymać przesyłkę zawierając postanowienie, będzie inna osoba np. pełnomocnik. Z reguły osoba taka wskazywana jest w "rozdzielniku" postanowienia, zawierającym informację, komu postanowienie się doręcza. Powszechną praktyką organów administracyjnych jest oznaczanie stron wydanego aktu (poza wnioskodawcą) właśnie w tej części. Jest ona akceptowana w orzecznictwie, choć niekiedy może prowadzić do trudności w ustaleniu, kogo organ uznał za stronę postępowania.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Paweł Dąbek (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 16 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2019 r. sygn. akt III SA/Wa 1829/18 w sprawie ze skargi D. K. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z dnia 12 czerwca 2018 r. nr [...] w przedmiocie pozostawienia wniosku bez rozpoznania oddala skargę kasacyjną.