Wyrok NSA z dnia 28 września 2021 r., sygn. III OSK 568/21
Ochrona środowiska
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędzia NSA Teresa Zyglewska (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 28 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. Spółka Jawna [...] z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 269/18 w sprawie ze skargi D. Spółka Jawna [...] z siedzibą w [...] na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 6 kwietnia 2018 r., sygn. akt IV SA/Wa 269/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę D. Spółka Jawna [...] z siedzibą w [...] (skarżąca) na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji.
Z rozstrzygnięciem tym nie zgodziła się skarżąca i w skardze kasacyjnej zarzuciła mu naruszenie:
- prawa materialnego, to jest:
1. art. 156 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 ze zm.), dalej: "k.p.a.", poprzez jego niewłaściwą wykładnię i uznanie, że w sprawie nie zachodziły przesłanki do stwierdzenia nieważności decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w [...] z dnia [...] października 2016 r. (znak: [...]), pomimo że decyzja ta jest dotknięta rażącym naruszeniem prawa przesądzającym o konieczności stwierdzenia jej nieważności (to jest poprzez przyjęcie w całości błędnej wykładni Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska);
- przepisów postępowania, które mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy, to jest:
2. art. 151 p.p.s.a. w zw. z art. 156 § 1 pkt 4 k.p.a., w zw. z art. 7 i 77 § 1 k.p.a. poprzez nieuwzględnienie skargi w całości pomimo tego, że zaskarżona decyzja Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska naruszała przepisy prawa materialnego i przepisy postępowania w stopniu przesądzającym o konieczności uwzględnienia skargi;