Wyrok NSA z dnia 7 października 2021 r., sygn. I GSK 419/21
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia del. WSA Grzegorz Wałejko po rozpoznaniu w dniu 7 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 16 września 2020 r. sygn. akt I SA/Kr 222/20 w sprawie ze skargi A na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu części dofinansowania z udziałem środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A na rzecz Zarządu Województwa Małopolskiego 12500 (dwanaście tysięcy pięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 16 września 2020 r., sygn. akt I SA/Kr 222/20, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz.U. z 2019 r., poz. 2325; dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę M. (...) S.A. w K. (dalej: Spółka) na decyzję Zarządu Województwa Małopolskiego z (...) grudnia 2019 r. w przedmiocie zwrotu kwoty dofinansowania.
Przedstawiając stan faktyczny Sąd podał, że Zarząd Województwa Małopolskiego decyzją z (...) grudnia 2019 r. zobowiązał spółkę do zwrotu części dofinansowania Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa w łącznej kwocie 5.197.793,84 zł, w związku ze stwierdzeniem przez Małopolskiego na lata 2014-2020 nieprawidłowości przy wykorzystaniu środków finansowych otrzymanych przez spółkę ze środków europejskich.
Zarząd wskazał, że 21 kwietnia 2016 r. została zawarta między Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (dalej: IZ RPO WM) a spółką umowa o dofinansowanie projektu pn. "Zakup niskoemisyjnych, niskopodłogowych autobusów oraz stacjonarnych automatów KKM do sprzedaży biletów, w celu obsługi linii aglomeracyjnych" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa 4. Regionalna polityka energetyczna, Działanie 4.5 Niskoemisyjny transport miejski, Poddziałanie 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski - zit. Przedmiotowa umowa została zmieniona aneksem nr 1 z 27 października 2016 r. oraz aneksem nr 2 z 8 grudnia 2017 r. Projekt został wybrany do dofinansowania w trybie pozakonkursowym. Realizacja projektu rozpoczęła się w 4 stycznia 2016 r., natomiast termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu ustalono na 30 września 2018 r. Całkowita wartość projektu wynosiła 175.570.727,88 zł, przy czym kwota dofinansowania to 115.718.400,00 zł. Wszystkie przyznane spółce na podstawie umowy o dofinansowanie środki europejskie zostały wypłacone zgodnie ze złożonymi wnioskami o płatność.