Wyrok NSA z dnia 19 lutego 2021 r., sygn. I FSK 2288/19
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Dominik Mączyński, , po rozpoznaniu w dniu 19 lutego 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 7 sierpnia 2019 r. sygn. akt I SA/Wr 478/19 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2019 r. [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi
1.1. Wyrokiem z dnia 7 sierpnia 2019 r., sygn. akt I SA/Wr 478/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie ze skargi Gminy M. (dalej: Gmina, skarżąca, strona, podatnik) uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i zasądził od organu na rzecz Gminy koszty postępowania.
1.2. Stan sprawy był następujący.
Jak wynikało z akt sprawy skarżąca we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełnionym pismem z 23 stycznia 2019 r., podała, że jest jednostką samorządu terytorialnego, w ramach której funkcjonują jednostki budżetowe i zakład budżetowy. Jednostkami tymi są: Urząd Gminy, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, dwie Szkoły Podstawowe, Zakład Gospodarki Komunalnej (Zakład). Skarżąca z dniem 1 stycznia 2016 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług (VAT). W ramach podejmowanych czynności wykonuje zdania własne oraz prowadzi działalność gospodarczą.
Zakład prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży wody i odbioru ścieków, co podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Odbiorcami tych usług są mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz pozostałe jednostki organizacyjne skarżącej. W dalszych wywodach strona opisała zadania wykonywane przez poszczególne jednostki wewnętrzne skarżącej, będące odbiorcami usług w zakresie dostaw wody i odbioru ścieków. Z przedstawionego opisu wynikało, że ww. podmioty realizują czynności stanowiące działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.; dalej ustawa o VAT), w tym podlegające opodatkowaniu i zwolnione, jak i zadania własne, czyli czynności niepodlegające opodatkowaniu. Zakład w ramach prowadzonej działalności ponosi m.in. wydatki związane z bieżącą eksploatacją sieci wodno-kanalizacyjnej, natomiast wydatki inwestycyjne związane z rozbudową/modernizacją sieci wodno-kanalizacyjnej są ponoszone przez Urząd. W treści wniosku strona opisała realizowane przez Urząd inwestycje. Dodatkowo zakład dokonuje na bieżąco prac remontowych związanych z prawidłowym funkcjonowaniem sieci wodno-kanalizacyjnej oraz ponosi niezbędne wydatki związane ze swoim funkcjonowaniem, jako jednostki organizacyjnej skarżącej, a dokonywane nabycia towarów i usług są udokumentowane fakturami VAT.