Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 20 maja 2020 r., sygn. II OSK 753/20

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Roman Hauser po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. spółki komandytowej z siedzibą w [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 7 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Sz 1127/19 w przedmiocie odrzucenia skargi w sprawie ze skargi [...]Sp. z o.o. spółki komandytowej z siedzibą w [...] na włączenie przez Prezydenta Miasta [...] karty adresowej zabytku nieruchomego niewpisanego do rejestru zabytków do gminnej ewidencji zabytków postanawia 1. oddalić skargę kasacyjną, 2. zasądzić od Alsecco Nowa Cukrownia Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Szczecinie na rzecz Prezydenta Miasta Szczecin kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 7 stycznia 2020 r., sygn. akt II SA/Sz 1127/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w [...] (dalej WSA albo sąd I instancji) odrzucił w pkt I skargę [...] Sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w [...] (dalej spółka albo skarżąca) na włączenie przez Prezydenta Miasta [...] (dalej Prezydent) karty adresowej zabytku nieruchomego niewpisanego do rejestru zabytków do gminnej ewidencji zabytków, a w pkt II postanowienia zwrócił skarżącej uiszczony wpis sądowy w kwocie 200 zł.

W uzasadnieniu postanowienia WSA wskazał, że skarga została wniesiona pismem z 16 września 2019 r., złożonym 3 października 2019 r. i uzupełnionym pismem z 29 października 2019 r. Spółka złożyła oświadczenie, że pismo jej pełnomocnika z 16 września 2019 r. stanowi skargę na zarządzenie Prezydenta, złożoną na podstawie art. 101 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm., dalej u.s.g), a działanie Prezydenta polegające na włączeniu karty adresowej zabytku nieruchomego niewpisanego do rejestru zabytków zespołu dawnej fabryki cukru do gminnej ewidencji zabytków 12 grudnia 2012 r. stanowi sprawę z zakresu administracji publicznej. Aktywność organu przybrała formę zarządzenia, którego treścią było określenie zabytku oraz włączenie do gminnej ewidencji zabytków i podlega kognicji sądu administracyjnego na podstawie art. 101 ust. 1 u.s.g. w związku z art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 ze zm., dalej p.p.s.a.). Spółka wskazała, że przepisy u.s.g. nie regulują kwestii terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na wskazany akt, a art. 53 § 2 p.p.s.a. nie ma w tym wypadku zastosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00