Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Brak zgłoszeń uwag społeczeństwa a ważność uchwały - Wyrok NSA z dnia 25 lutego 2020 r., sygn. II OSK 2622/18

Realne zapewnienie udziału społeczeństwa w procesie uchwalenia aktu prawa miejscowego jest spełnione, gdy szeroko informowane jest społeczeństwo o przystąpieniu do prac nad projektem, nawet jeśli brak zgłoszonych uwag i wniosków nie wymaga ponownego publicznego ogłoszenia przyjęcia niezmienionego projektu.

Teza od Redakcji

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 25 lutego 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 18 maja 2018 r. sygn. akt II SA/Kr 354/18 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w N. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia 26 stycznia 2017 r. nr ... w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 18 maja 2018 r. sygn. akt II SA/Kr 354/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie oddalił skargę Prokuratora Okręgowego w N. na uchwałę Rady Gminy C. z dnia 26 stycznia 2017 r. nr ... w sprawie zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że zdaniem Prokuratora, z treści przedłożonej przez Radę Gminy C. dokumentacji nie wynika, aby w postępowaniu w przedmiocie przygotowania projektu uchwały o zwolnieniu z obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów zapewniono udział społeczeństwa w trybie przewidzianym w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w szczególności, aby podano do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do opracowywania projektu dokumentu i o jego przedmiocie, możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu, możliwości składania uwag i wniosków, jak też sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie co najmniej 21-dniowy termin ich składania. Niezapewnienie zaś społeczeństwu udziału w ochronie środowiska, to jest w postępowaniu, którego przedmiotem było sporządzenie projektu przedmiotowej uchwały, będącej aktem prawa miejscowego, wbrew wymogom art. 83f ust. 1b ustawy o ochronie przyrody, stanowi istotne naruszenie prawa, które skutkować winno stwierdzeniem nieważności uchwały.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00