Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2020 r., sygn. I GSK 839/17
Interpretacje podatkowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Pietrasz Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia del. WSA Artur Adamiec po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 maja 2017 r. sygn. akt V SA/Wa 2281/16 w sprawie ze skargi A.S.A. w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] maja 2016 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opłaty paliwowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 maja 2017 r., sygn. akt V SA/Wa 2281/16 oddalił skargę A. S.A. w P. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] maja 2016 r. w przedmiocie opłaty paliwowej.
A. S.A. w W. (wcześniej A. S.A. w P.) złożyła skargę kasacyjną wnosząc o:
uchylenie wyroku WSA w zaskarżonym zakresie, tj. w części, w jakiej utrzymał on w mocy interpretację w odniesieniu do zawartej w niej odpowiedzi na zadane przez Spółkę pytanie nr 2, dotyczące obowiązku naliczania i zapłaty opłaty paliwowej w przypadku prowadzenia działalności w zakresie dokonywania dostaw wewnątrzwspółnotowych benzyn lotniczych z zapłaconą akcyzą;
uchylenie interpretacji w części, która objęta jest zakresem zaskarżenia wyroku WSA, tj. w części, w jakiej zawiera ona odpowiedź na zadane przez spółkę pytanie nr 2, dotyczące obowiązku naliczania i zapłaty opłaty paliwowej w przypadku prowadzenia działalności w zakresie dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych benzyn lotniczych z zapłaconą akcyzą;
zasądzenie zwrotu kosztów postępowania według norm prawem przepisanych.
Ponadto, w przypadku gdyby Naczelny Sąd Administracjąny ocenił, że wskazane wyżej przepisy prawa Unii Europejskiej nie są wystarczająco jasne do ich bezpośredniego zastosowania, Spółka wnosi o zadanie przez Naczelny Sąd Administracyjny pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o następującej treści: "Czy przepisy art. 1 ust. 2 dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz, Urz. UE L 9 z 14.01.2009 r., str. 12-30) oraz art. 35 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz- UE C 326 z 26.10.2012 r., str. 47-390) sprzeciwiają się regulacjom krajowym, na mocy których wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą podlegałyby dodatkowemu opodatkowaniu innym podatkiem pośrednim, zgodnym ze wspólnotowymi przepisami podatkowymi dotyczącymi podatku akcyzowego, lecz bez możliwości ubiegania się o zwrot tego podatku w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów ?"