Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 października 2020 r., sygn. I GSK 876/17

Podatek akcyzowy

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia del. WSA Tomasz Smoleń (spr.) po rozpoznaniu w dniu 21 października 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej (...) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 lipca 2017 r. sygn. akt III SA/Po 188/17 w sprawie ze skargi (...) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia (...) nr (...) w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 lipca 2017 r. sygn. akt III SA/Po 188/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę (...) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia (...) nr (...) w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

Postanowieniem z dnia (...) Naczelnik Urzędu Celnego w Lesznie wszczął z urzędu wobec (...) postępowanie podatkowe w zakresie podatku akcyzowego należnego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki MERCEDES BENZ S 350, rok produkcji 2013, poj. silnika 2987 cm3.

W trakcie postępowania organ przeprowadził oględziny samochodu oraz uzyskał informację od autoryzowanego przedstawiciela firmy Mercedes-Benz, że pojazd został wyprodukowany jako osobowy.

Po przeprowadzeniu postępowania Naczelnik Urzędu Celnego w Lesznie decyzją z dnia (...) określił wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. pojazdu w wysokości 63.322,00 zł.

Organ wskazał, że ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, iż

w pojeździe odzwierciedlone są cechy projektowe wskazane przy pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej, co pozwala uznać że samochód został zbudowany na podwoziu samochodu osobowego i pomimo, iż został zarejestrowany jako pomoc drogowa, to dla przepisów o podatku akcyzowym nie przestaje być samochodem osobowym. W ocenie organu pojazd nie jest samochodem pomocy drogowej i nie można zaklasyfikować go do pozycji CN 8705, do której klasyfikowane są pojazdy specjalne o specjalności "pomoc drogowa".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00