Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 14 października 2020 r., sygn. II GSK 3989/17
Gry losowe
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Gabriela Jyż (spr.) Sędzia NSA Cezary Pryca Protokolant Anna Fyda- Kawula po rozpoznaniu w dniu 14 października 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej K. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 13 września 2017 r. sygn. akt I SA/Bk 499/17 w sprawie ze skargi K. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia [...] kwietnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od K. N. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku 2.700 (słownie: dwa tysiące siedemset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z dnia 13 września 2017 r., oddalił skargę K. N. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia [...] kwietnia 2017 r., w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z tytułu urządzania gier na automacie poza kasynem gry.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
w dniu 5 września 2016 r. funkcjonariusze celni przeprowadzili w lokalu, przy ul. T. S. [...] w R. K. kontrolę, w trakcie której ujawniali automat o nazwie Apollo Games Quizomat. Przeprowadzony eksperyment odtworzenia
przebiegu gry wykazał, że sporny automat był urządzeniem elektronicznym, korzystającym z sieci internet. Umożliwiał uzyskanie wygranych pieniężnych, zaś gry
na nim urządzane zawierały element losowości. Ustalono także, że skarżący nie posiadał zezwolenia lub koncesji na urządzanie gier na automatach w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2016 r., poz. 471 ze zm., dalej: u.g.h.).
W toku wszczętego postępowania pozyskano opinię biegłego sądowego, z
której wynikało, że automat jest urządzeniem elektronicznym, umożliwia uzyskanie wygranej pieniężnej, gry mają charakter komercyjny zaś przebieg gier ma charakter losowy zawierający element losowości.