Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. I GSK 581/17

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia WSA del. Piotr Kraczowski Protokolant asystent sędziego Anna Sobińska po rozpoznaniu w dniu 18 lutego 2020 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej A. S.A. w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 21 lutego 2017 r. sygn. akt I SA/Lu 934/16 w sprawie ze skargi A. S.A. w B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2016 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A. S.A. w B. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie, objętym skargą kasacyjną wyrokiem z 21 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 934/16 oddalił skargę A S.A. z siedzibą w B. na interpretację indywidualną Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z [...] lipca 2016 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.

W motywach rozstrzygnięcia Sąd I instancji wskazał, że istota sprawy sprowadzała się do wykładni zwrotu normatywnego "koszty wykorzystanej energii elektrycznej", jaki użyty został w art. 31d ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017r. poz. 43 z późn. zm., dalej: u.p.a.) dla zdefiniowania zakładu energochłonnego do celów zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej.

W ocenie skarżącej, do obliczenia progu energochłonności należy brać pod uwagę całkowity koszt energii elektrycznej wraz ze wszelkimi opłatami dodatkowymi (w tym opłatą dystrybucyjną oraz kosztami nabycia świadectw pochodzenia), czyli całość kosztów związanych z dostawą energii elektrycznej bez podatku od towarów i usług.

Organ interpretacyjny stoi natomiast na stanowisku, że ustawodawca posługując się sformułowaniem "koszty wykorzystanej energii elektrycznej" nie odwołuje się do wartości zakupu energii, która dotyczy kwoty globalnej, jaką należy ponieść aby dokonać zakupu energii, tj. uwzględniającą wszelkie opłaty dystrybucyjne i koszty nabycia świadectw pochodzenia. W ocenie organu, do obliczenia progu energochłonności należy natomiast brać pod uwagę koszt nabycia wykorzystanej energii elektrycznej od zewnętrznego dostawcy wraz z podatkami, z wyłączeniem podatku od towarów i usług oraz z wyłączeniem pozostałych opłat dodatkowych, tj. opłat dystrybucyjnych i kosztów nabycia świadectw pochodzenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00