Wyrok NSA z dnia 20 listopada 2020 r., sygn. I FSK 161/18
Interpretacje podatkowe; Podatek od towarów i usług
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Izabela Najda-Ossowska, Sędzia NSA Bartosz Wojciechowski (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Bożena Dziełak, po rozpoznaniu w dniu 20 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 10 października 2017 r., sygn. akt I SA/Wr 625/17 w sprawie ze skargi Gminy M. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 23 lutego 2017 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu I instancji i przedstawiony przez ten sąd tok postępowania przed organami podatkowymi
1.1. Wyrokiem z dnia 10 października 2017 r., sygn. akt I SA/Wr 625/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w sprawie ze skargi Gminy M. (dalej: Gmina, skarżąca, wnioskodawca) uchylił interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, z dnia 23 lutego 2017 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Wyrok ten zapadł na gruncie poniższego stanu sprawy.
1.2. We wniosku z dnia 20 grudnia 2016 r. przedstawiony został przez wnioskodawcę następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Gmina realizuje zadania własne określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1990 r. nr 16 poz. 95 ze zm., dalej jako u.s.g.), w tym w sprawach dotyczących pomocy społecznej. W tym zakresie wnioskodawca działa m.in. w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 930 ze zm., dalej jako u.o.p.s.) oraz ustawę z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2011 r. nr 149 poz. 887 ze zm.). Działalność w zakresie pomocy społecznej realizowana jest przez wnioskodawcę za pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej: Ośrodek), m.in. poprzez wypłacanie świadczeń pieniężnych, przekazywanie świadczeń rzeczowych i wykonywanie usług w zakresie opieki oraz zaspokajanie podstawowych potrzeb, w tym m.in. udzielanie schronienia. W drodze uchwały numer XXVI/141/2008 Rady Miejskiej w M. z dnia 26 września 2008 r. (dalej: uchwała Rady Gminy) określono m.in. szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze. W związku z powyższym, w ramach działalności Ośrodka, w określonych przypadkach pobierane są opłaty z tytułu świadczenia usług opiekuńczych oraz umieszczania osób potrzebujących w domu pomocy społecznej. Wnioskodawca zaznaczył, że usługi opiekuńcze świadczone są przez podmiot wybrany w drodze konkursu (tj. przez Polski Czerwony Krzyż), który pobiera opłaty od świadczeniobiorców i przekazuje je na konto Ośrodka oraz, że dom pomocy społecznej nie funkcjonuje w ramach Ośrodka, jest bowiem jednostką organizacyjną Powiatu M.. Zarówno usługi opiekuńcze, jak i umieszczanie w domu pomocy społecznej następuje w drodze decyzji administracyjnej. Nie są zawierane żadne umowy cywilnoprawne pomiędzy Ośrodkiem a korzystającymi. Dodatkowo w ramach działalności Ośrodka uzyskiwane są również inne środki związane z egzekwowaniem nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych i zasiłków z pomocy społecznej, od których w wybranych przypadkach pobierane są odsetki. Ponadto wnioskodawca wskazał, że począwszy od rozliczenia za miesiąc wrzesień 2016 r. dokonuje rozliczeń podatku od towarów i usług wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi (w tym Ośrodkiem). Tym samym podatnikiem z tytułu czynności opodatkowanych jest wyłącznie wnioskodawca.