Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 31 stycznia 2020 r., sygn. II FSK 1545/18

Podatek od nieruchomości

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Grzęda, Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia WSA (del.) Marta Waksmundzka-Karasińska (sprawozdawca), Protokolant Paweł Koluch, po rozpoznaniu w dniu 31 stycznia 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 20 lutego 2018 r. sygn. akt I SA/Rz 19/18 w sprawie ze skargi P. S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Wójta Gminy O. z dnia 17 listopada 2017 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla w całości interpretację indywidualną Wójta Gminy O. z dnia 17 listopada 2017 r. nr [...], 3) zasądza od Wójta Gminy O. na rzecz P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 1.120 (słownie: jeden tysiąc sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skarżąca P. sp. z o.o. - obecnie P. S.A. z siedzibą w W. (dalej także jako "Spółka" bądź "Wnioskodawca") skargą kasacyjną z dnia 9 kwietnia 2018 r. zakwestionowała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. I SA/Rz 19/18. Wyrokiem tym Sąd I instancji oddalił skargę Spółki na interpretację indywidualną Wójta Gminy O. (dalej jako "Wójt") z dnia 17 listopada 2017 r. w sprawie o podatek od nieruchomości od elektrowni wiatrowych.

Ze stanu faktycznego przyjętego przez Sąd I instancji wynika, że Spółka jest rezydentem podatkowym w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 - dalej: u.p.d.o.p.). Głównym przedmiotem jej działalności jest prowadzenie projektów związanych z energetyką wiatrową w Polsce. Wnioskodawca jest właścicielem elektrowni wiatrowej na terenie Gminy. Elektrownie wiatrowe nie figurują w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki jako samodzielne (wyodrębnione) środki trwałe. W ewidencji ujęto natomiast środki trwałe, których wartości początkowe obejmują zakresem, m.in., części budowlane elektrowni wiatrowych (tj. fundament i wieże), jak i urządzenia służące do wytwarzania energii elektrycznej - urządzenia wiatrowe. Spółka wskazała, że w przypadku urządzeń wiatrowych, w ich wartości początkowej zostały także skapitalizowane wydatki na elementy niewchodzące w skład elektrowni wiatrowej w rozumieniu definicji zawartej w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. z 2016r.,poz. 961 - dalej: u.i.e.w.). Spółka do końca 2016 r. zgłaszała do opodatkowania podatkiem od nieruchomości, jako budowle, wieże i fundamenty elektrowni wiatrowej. Podstawą opodatkowania dla zgłaszanych budowli była ich wartość początkowa ustalona dla potrzeb amortyzacji w podatku dochodowym od osób prawnych, bez pomniejszania jej o wartość odliczonych odpisów amortyzacyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00