Postanowienie NSA z dnia 17 października 2019 r., sygn. I OSK 2517/19
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 17 października 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. H. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 12 lipca 2019 r. sygn. akt IV SA/Wr 259/19 odrzucające skargę J. H. na rozstrzygnięcie Dolnośląskiego Kuratora Oświaty we Wrocławiu w przedmiocie oceny pracy nauczyciela postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu postanowieniem z dnia 12 lipca 2019 r. sygn. akt IV SA/Wr 259/19 odrzucił skargę J. H. na rozstrzygnięcie Dolnośląskiego Kuratora Oświaty we Wrocławiu w przedmiocie oceny pracy nauczyciela (dyrektora szkoły), powołując się na art. 58 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2016, poz. 718 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.".
W uzasadnieniu wskazano, że sprawa nie należy do właściwości sądu administracyjnego, lecz podlega ocenie sądu pracy. Zdaniem Sądu wojewódzkiego tego rodzaju czynność należy traktować jako działanie pracodawcy w stosunku do pracownika w ramach przyznanych mu uprawnień. Powołano się w szczególności na przepisy art. 6a ust. 1, 6, 8, 8a, 10b i 10c ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. 2018, poz. 967 ze zm.) dalej zwanej "Kartą Nauczyciela". Podkreślono, że ustawodawca nie objął dokonywania oceny pracy nauczyciela unormowaniami kodeksu postępowania administracyjnego, co oznacza, że nie dokonuje się tej oceny w postępowaniu administracyjnym, a w szczególności nie nadał jej formy decyzji administracyjnej. Zaznaczono, że wymienione w art. 6a ust. 8b Karty Nauczyciela przepisy k.p.a. stosuje się jedynie odpowiednio do doręczeń w procedurze oceny. Zdaniem Sądu pierwszej instancji ocena pracy nauczyciela nie jest także czynnością z zakresu administracji publicznej, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a., gdyż stanowi jedynie odzwierciedlenie stanowiska uprawnionego organu w zakresie opinii na temat pracy ocenianego nauczyciela. Nie tworzy wynikającego z przepisów prawa uprawnienia lub obowiązku po stronie ocenianego.