Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 22 października 2019 r., sygn. II OSK 3025/19

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Teresa Zyglewska po rozpoznaniu w dniu 22 października 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej I.V. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 lipca 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wa 513/19 odrzucającego skargę I.V. na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w przedmiocie rozpatrzenia odwołania postanawia: uchylić zaskarżone postanowienie.

Uzasadnienie

Postanowieniem z 16 lipca 2019 r., sygn. akt IV SAB/Wa 513/19 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę I.V. (skarżąca) na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców

w przedmiocie rozpatrzenia odwołania.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpoznając skargę wskazał, że podlega odrzuceniu z uwagi na niewyczerpanie środka zaskarżenia, jaki służył skarżącej w postępowaniu odwoławczym przed Szefem Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Przywołując treść art. 58 § 1 pkt 6, art. 52 § 1 i § 2 p.p.s.a. wyjaśnił, że skarżąca zobowiązana jest wyczerpać środki zaskarżenia przed wniesieniem skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania. Wskazując na art. 53 § 2b p.p.s.a. zauważył, że niezbędnym warunkiem złożenia skargi na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest ponaglenie, które w przedmiotowej sprawie nie zostało wystosowane. Wskazując zaś na art. 37 § 3 pkt 1 i 2 k.p.a. wyjaśnił, że wnosi się je do organu wyższego stopnia za pośrednictwem organu prowadzącego postępowanie, a jeżeli nie ma organu wyższego stopnia - do organu prowadzącego postępowanie. Skoro zaś skarga dotyczy bezczynności Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców w rozpoznaniu odwołania - a zatem organu, nad którym nie ma organu wyższego stopnia - to niezbędnym warunkiem jej skutecznego wniesienia było uprzednie skierowanie do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców ponaglenia w trybie art. 37 k.p.a. czego skarżąca nie uczyniła. Za wyczerpanie trybu zaskarżenia nie może być bowiem, zdaniem Sądu, uznane wniesienie przez profesjonalnego pełnomocnika skarżącej ponaglenia z 14 marca 2019 r. do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, ponieważ ponaglenie to zostało wniesione do niewłaściwego organu a zatem nie stanowi wyczerpania trybu zaskarżenia. Wyczerpaniem trybu zaskarżenia byłoby wniesienie ponaglenia bezpośrednio do Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00