Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 17 października 2019 r., sygn. II OSK 2639/18

Budowlane prawo

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz sędzia NSA Grzegorz Czerwiński sędzia del. WSA Małgorzata Jarecka /spr./ po rozpoznaniu w dniu 17 października 2019 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 13 kwietnia 2018 r. sygn. akt II SA/Gl 150/18 w sprawie ze skargi R. G. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] grudnia 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania decyzji w sprawie samowolnie wybudowanego obiektu oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 13 kwietnia 2018 r. sygn. II SA/Gl 150/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę R. G. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w [...] z [...] grudnia 2017 r. znak [...] w przedmiocie odmowy wydania decyzji w sprawie samowolnie wybudowanego obiektu.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla miasta [...] decyzją z [...] października 2017 r. odmówił wydania decyzji nakazującej wykonanie zmian lub przeróbek studni, samowolnie wybudowanej na należącej do Ż. W. działce nr [...] przy ul. [...] w [...].

W uzasadnieniu organ wskazał, że postępowanie w sprawie legalności studni zostało wszczęte na wniosek właścicieli nieruchomości sąsiedniej - M. G. i R. G., zamieszkałych przy ul. [...] - w którym wskazano, że posesja przy ul. [...] nie jest podłączona do kanalizacji, natomiast studnia ma połączenie z osadnikiem pełnym kału, skąd odprowadzenie skierowane jest do gruntu, co powoduje bezpośrednie zagrożenie skażeniem terenu. Studnia, w wyniku przepełnienia, ma także wpływ na podmakanie budynku wnioskodawców, czego efektem jest osłabienie fundamentów oraz pęknięcia ścian.

W wyniku czynności wyjaśniających organ nadzoru budowlanego ustalił, że przedmiotowa studnia usytuowana jest w odległości ok. 1,7 m od ogrodzenia oddzielającego działkę Ż. W. od działki sąsiedniej. Obiekt został zrealizowany najprawdopodobniej w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Organ powiatowy nie był w stanie ustalić, czy na realizację studni zostało wydane pozwolenie na budowę, wobec czego, przyjmując brak domniemania samowoli budowlanej, decyzją z [...] kwietnia 2017 r., nr [...], umorzył postępowanie w sprawie legalności studni jako bezprzedmiotowe. Rozstrzygnięcie to zostało uchylone decyzją [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z [...] maja 2017 r., znak: [...], na mocy której organ odwoławczy zobowiązał organ powiatowy do przeprowadzenia analizy przepisów obowiązujących w dacie realizacji studni w kontekście tego, czy w ogóle było wówczas możliwe wydanie pozwolenia na jej budowę.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00