Wyrok NSA z dnia 23 października 2019 r., sygn. II OSK 2980/17
Administracyjne postępowanie
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. WSA Tomasz Świstak Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 23 października 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 4 lipca 2017 r. sygn. akt II SA/Ol 434/17 w sprawie ze skargi [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie [...]Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z dnia [...] marca 2017 r. nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności zażalenia w sprawie opinii sanitarnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i zaskarżone postanowienie, 2. zasądza od [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego na rzecz [...] sp. z o.o. z siedzibą w [...] kwotę 1.037 (jeden tysiąc trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 4 lipca 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 434/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej jako: WSA) w Olsztynie oddalił skargę "[...]" Sp. z o.o. w [...] (Spółka) na postanowienie [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego (WMPWIS) z dnia [...] marca 2017 r., nr [...] w przedmiocie niedopuszczalności zażalenia w sprawie opinii sanitarnej. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, w dniu 16 grudnia 2016 r. Spółka, reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika, wystąpiła do Państwowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w [...] z prośbą o wydanie opinii potwierdzającej spełnienie wymagań art. 22 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1638, Udl) w jednostce organizacyjnej podmiotu leczniczego, tj. w Gabinecie [...] przy ul. [...] w [...]. Wnioskująca zadeklarowała, że zwraca się o wydanie przedmiotowej opinii mimo braku ustawowego obowiązku pozyskania tego rodzaju stanowiska. Spółka wyraźnie wskazała, że w związku z wejściem w życie ustawy z 10 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 960, nowela Udl z 2016) uchylone zostały ustępy 4 i 5 art. 100 Udl, zniknęła zatem podstawa prawna do wydania opinii właściwego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej dotyczącej spełnienie warunków, o których mowa w art. 22 Udl, mającej w oparciu o uchylony art. 100 ust. 5 Udl formę decyzji administracyjnej.