Wyrok NSA z dnia 25 września 2019 r., sygn. II OSK 2629/17
Budowlane prawo
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Roman Ciąglewicz (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędzia del. WSA Tomasz Świstak Protokolant starszy asystent sędziego Ewa Dubiel po rozpoznaniu w dniu 25 września 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej K. S. i T. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 maja 2017 r. sygn. akt IV SA/Wa 594/17 w sprawie ze skargi K. S. i T. S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] grudnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 15 maja 2017 r., sygn. akt IV SA/Wa 594/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę K. S. i T. S. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia [...] grudnia 2016 r., nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia.
W skardze kasacyjnej K. S. i T. S. wnieśli o uchylenie powyższego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie, rozpoznanie skargi kasacyjnej na rozprawie oraz zasądzenie kosztów postępowania sądowego.
Zaskarżonemu wyrokowi zarzucili:
I. Naruszenie przepisów postępowania, w stopniu mającym istotny wpływ na wynik sprawy, a mianowicie:
• art. 145 § 1 pkt 1 lit. c P.p.s.a. w zw. z art. 7, art. 77 § 1, art. 80 oraz art. 107 § 3 K.p.a., polegające na błędnym uznaniu, iż organy administracji przeprowadziły w niniejszej sprawie wyczerpujące postępowania wyjaśniające, mimo że zarówno Burmistrz Miasta M., jak i również Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie nie poczyniły należytych ustaleń faktycznych, w tym przede wszystkim całkowicie pominęły przedstawione przez K. i T. S. dowody (opinię urbanistyczną z dnia 2 czerwca 2015 r., dalej również: "Opinia"), a nadto nie wyjaśniły dlaczego okoliczności podnoszone przez stronę tego postępowania nie zostały wzięte pod uwagę, podczas gdy organy administracji publicznej, prowadząc postępowania administracyjne w oparciu o art. 71 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r., poz. 1332) zobowiązane są do wszechstronnego rozpatrzenia całokształtu materiału dowodowego, co powinno z kolei znaleźć swoje odzwierciedlenie w treści uzasadnienia wydanego w sprawie rozstrzygnięcia; naruszenie to doprowadziło do bezzasadnego oddalenia skargi K. i T. S., mimo że sprawa nie została jeszcze należycie wyjaśniona,