Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. II OSK 2080/17
Ochrona zdrowia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Ciąglewicz Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj /spr./ sędzia NSA Marek Stojanowski Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 19 czerwca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej D. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r. sygn. akt III SA/Kr 1519/16 w sprawie ze skargi D.S. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] sierpnia 2016 r. nr [...] w przedmiocie wycofania z obrotu handlowego produktów oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, wyrokiem z dnia 11 kwietnia 2017r., sygn. akt III SA/Kr 1519/16, oddalił skargę D. S. na decyzję [...] Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w [...] z dnia [...] sierpnia 2016r. nr [...] w przedmiocie wycofania z obrotu handlowego produktów.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Decyzją z dnia [...] lipca 2016 r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w [...] nakazał D. S.: 1. wycofać z obrotu z punktu sprzedaży przy ul. [...][...] o nazwie "[...]" w [...] produkty: a) [...] w ilości 3 szt., b) [...] w ilości 3 szt., c) [...] w ilości 5 szt., d) [...] w ilości 1 szt., e) [...]w ilości 1 szt., f) [...] w ilości 1 szt., g) [...] w ilości 2 szt.; 2. zaprzestać prowadzenia działalności w obiekcie "[...]", ul. [...][...], [...]-[...] [...], na okres trzech miesięcy licząc od dnia przeprowadzenia kontroli, tj. [...] lipca 2016 r. W uzasadnieniu decyzji organ podał, wskazując na protokół kontroli nr [...] z dnia [...] lipca 2016 r., że w związku z podejrzeniem wprowadzania do obrotu przez D. S. w punkcie sprzedaży "[...]" w [...], przy ul. [...][...], produktów mogących stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, czyli środków zastępczych w rozumieniu art. 4 pkt 27 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii, w dniu [...] lipca 2016 r. została przeprowadzona w tym sklepie interwencyjna kontrola sanitarna, w czasie której stwierdzono, że w obrocie znajdują się produkty w opakowaniach jednostkowych wyszczególnione w pkt 1 lit. a-g decyzji, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są środkami zastępczymi. Produkty te zostały zabezpieczone i przekazane do badań chemiczno-toksykologicznych. Jako podstawę prawną wycofania powyższych produktów z obrotu organ I instancji wskazał art. 44c ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz art. 27c ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Równocześnie z uwagi na wprowadzanie do obrotu produktów, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że stwarzają zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, organ I instancji uznał, że właśnie w celu ochrony życia lub zdrowia ludzi należy nakazać zaprzestanie działalności w pomieszczeniach sklepu "[...]", ul. [...][...] w [...] na okres 3 miesięcy licząc od dnia kontroli tj. [...] lipca 2016 r.