Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 22 marca 2019 r., sygn. I OSK 1280/17

Notatki urzędowe funkcjonariuszy Policji niezależnie od tego, czy zostały sporządzone odręcznie czy też w formie wydruku elektronicznego czy maszynopisu, protokoły z przesłuchań świadków oraz wszelkie pisma urzędowe wychodzące z organu Policji i wpływające do niego w związku z prowadzoną sprawą o wykroczenie stanowią informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Małgorzata Borowiec Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 22 marca 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Powiatowego Policji w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 22 marca 2017 r. sygn. akt II SAB/Sz 10/17 w sprawie ze skargi A. S. na bezczynność Komendanta Powiatowego Policji w [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie zaskarżonym wyrokiem z 22 marca 2017 r., sygn. akt II SAB/Sz 10/17, po rozpoznaniu skargi A. S. (dalej: "skarżąca"), na bezczynność Komendanta Powiatowego Policji w [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej w pkt I. zobowiązał Komendanta Powiatowego Policji w [...] do rozpatrzenia wniosku skarżącej A. S. z 6 stycznia 2017 r. w zakresie udostępnienia informacji publicznej wskazanym w pkt 1-4 wniosku, w pkt II. oddalił skargę w pozostałym zakresie, w pkt 3 III. stwierdził, że bezczynność Komendanta Powiatowego Policji w [...] w rozpoznaniu wniosku o którym mowa w pkt I wyroku nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, w pkt IV. zasądził od Komendanta Powiatowego Policji w [...] na rzecz skarżącej A. S. kwotę 100 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W ocenie Sądu I instancji żądane przez skarżącą kopie dokumentów stanowią informację publiczną rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2015 r., poz. 2058 ze zm., dalej: "u.d.i.p."). Niewątpliwie bowiem dokumenty wytworzone przez organy Policji w związku z realizacją przewidzianych prawem zadań, w tym czynnościami podjętymi na skutek złożonej przez stronę skargi powszechnej (dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego), mieszczą się w zakresie art. 6 u.d.i.p., a w konsekwencji podlegają udostępnieniu. Powołując się na orzecznictwo sądowe wskazał, że akta prowadzonych przez organ Policji spraw, bez względu na ich rodzaj i charakter, zawierają informację o jego działalności. Notatki urzędowe funkcjonariuszy Policji niezależnie od tego, czy zostały sporządzone odręcznie czy też w formie wydruku elektronicznego czy maszynopisu, protokoły z przesłuchań świadków w sprawie o wykroczenie oraz wszelkie pisma urzędowe wychodzące z organu Policji i wpływające do niego w związku z prowadzoną sprawą o wykroczenie posiadają walor informacji publicznej, dotyczą bowiem sfery faktów, zostały wytworzone w ramach sfery działalności organu administracji publicznej, zawierają informację o sposobie prowadzenia sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00