Wyrok NSA z dnia 28 maja 2019 r., sygn. II OSK 1114/19
Ochrona zdrowia
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Barbara Adamiak /spr./ Sędziowie sędzia NSA Jerzy Stelmasiak sędzia del. WSA Piotr Broda Protokolant starszy inspektor sądowy M. S. po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samodzielnego Publicznego Szpitala ... im. prof. T. ... Uniwersytetu Medycznego z siedzibą w A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 listopada 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 1940/18 w sprawie ze skargi Samodzielnego Publicznego Szpitala ... im. prof. T. ... Uniwersytetu Medycznego z siedzibą w A. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 11 czerwca 2018 r. znak ... w przedmiocie uznania praktyk za naruszające zbiorowe prawa pacjenta 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza Samodzielnego Publicznego Szpitala ... im. prof. T. ... Uniwersytetu Medycznego z siedzibą w A. na rzecz Rzecznika Praw Pacjenta kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 listopada 2018 r. sygn. akt VII SA/Wa 1940/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Samodzielnego Publicznego Szpitala w S. na decyzję Rzecznika Praw Pacjenta z dnia 11 czerwca 2018 r. znak: ... w przedmiocie uznania praktyk za naruszające zbiorowe prawa pacjenta.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Sąd wskazał, że przedmiotem kontroli Sądu była decyzja Rzecznika Praw Pacjenta z 11 czerwca 2018 r., którą organ - w oparciu o art. 59 ust. 1 pkt 1, art. 64 ust. 1-2, art. 65 ustawy z 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, oraz art. 104 § 1 i 2 kodeksu postępowania administracyjnego - uznał praktykę stosowaną przez skarżący Szpital - polegającą na uzależnieniu zastosowania u pacjentów leczonych w ramach programów lekowych produktu leczniczego zawierającego substancję czynną etanercept w dawce 50 mg o danej nazwie handlowej od wyników postępowania przetargowego ogłoszonego przez szpital, bez zapewnienia zachowania wymagań aktualnej wiedzy medycznych przy zmianie tego produktu leczniczego - za naruszającą zbiorowe prawa pacjentów do świadczeń zdrowotnych.