Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 14 maja 2019 r., sygn. II OSK 1579/17

Ochrona zwierząt

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) Protokolant sekretarz sądowy Agata Stolarska po rozpoznaniu w dniu 14 maja 2019 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Fundacji (...) z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 lutego 2017 r. sygn. akt II SA/Łd 706/16 w sprawie ze skargi Fundacji (...) z siedzibą w W. na decyzję Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w L. z dnia (...) czerwca 2016 r. nr (...) znak: (...) w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za wykorzystywanie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego w żywieniu psów 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Fundacji (...) z siedzibą w W. na rzecz Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w L. kwotę 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 lutego 2017 r. sygn. akt II SA/Łd 706/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę Fundacji dla Bezdomnych Zwierząt w W. na decyzję Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w L. z dnia (...) czerwca 2016 r. nr (...) znak (...) w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za wykorzystywanie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego w żywieniu psów.

Przedmiotem kontroli była decyzja Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w L. utrzymująca w mocy decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii w W. o wymierzeniu kary pieniężnej za prowadzenie działalności nadzorowanej w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego bez dokonania rejestracji.

Sąd pierwszej instancji badając niniejszą sprawę wskazał, że w myśl art. 1 pkt 1 lit. o ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2017 r. poz. 1855, z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie ustawą, każda działalność w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego jest działalnością nadzorowaną. Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy wymagania weterynaryjne dla prowadzenia działalności nadzorowanej w zakresie określonym w art. 23 ust. 1a lub art. 24 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. U. EU.L.2009.300.1) zwanego dalej w skrócie rozporządzeniem nr 1069/2009, są określone we wskazanym rozporządzeniu, a także w innych przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia oraz w ustawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00